onsdag 15 februari 2017

Slöseri med tid

Som tillfällig hemmapappa hänger jag en del i grannskapets park. Eftersom det finns en del skolor i kvarteren har jag åtskilliga gånger bevittnat nån form av skolgymnastik. (Tror jag.) D.v.s några tiotal elever står i klungor, eller rullar på marken, nånstans finns en boll och efter en halvtimme visslar någon och de strövar iväg. Missförstå mig inte. Har själv jobbat som gy-lärare och vet att såna här situationer uppstår hur illa man än tycker om det. Men samtidigt tror jag detta är roten till många problem i skolvärlden. Hur kan det vara för bråttom att hinna med mycket i nya läroplanen om vi har tid till sånt här? Hur motiverade kan elever vara som släpat sig tidigt till skolan för detta? Tänk själv hur det känns att sitta på ett möte där inget angår dig bara för att nån bestämt så. Nej, dags att börja respektera elever och deras tid. Sen blir mycket bättre på köpet.
(Nej, skolans uppgift är inte att lära ungar sitta snällt på det där onödiga mötet. Tvärtom.)

Inga kommentarer: