fredag 29 januari 2010

Digital generation

För oss som jobbar i skolor, och varför inte även andra, är det på sin plats att ibland bli påminnda om att världen fungerar annorlunda idag än igår. Försöker vi få elever att förstå vår undervisning är det på sin plats att ta detta i beaktande. På edutopia:s webbplats (och på derasYouTubekanal) finns denna. Lite glorifierande kanske men tänkvärd.
Bra är också Did you knov 4.0 även om jag föredrar den något föråldrade

torsdag 28 januari 2010

Prezi

Trött på dödligt tråkiga presentationer? Insett att PowerPoint i många fall bara är en nyare variant av en OH? Då ska du kolla upp Prezi. Webbaplikation som förändrar den saken. Svårt att förklara men kolla in videon. Lite som att ha en stor A2:a där man kan gå en bestämd väg från detalj till datalj eller själv hoppa omkring och zooma in och ut. Dessutom får man automatiskt en länk till arbetet (antingen som fristående sida eller inbäddad på en existerande). Kan även laddas ned om man inte har tillgång till, eller inte litar på, sin nätanslutning.
Bäst av allt så tvingas man tänka ur åskådarens synvinkel vilket gör presentationer betydligt mera njutbara.

onsdag 27 januari 2010

Lurad på FB

Peppar publicerade igår en intressant text om folk som luras att gå med i falska grupper på Facebook. T.ex svenskan som gick med i gruppen "Tjejerna mot killarna, först till 100.000 användare" på Facebook. Några dagar senare hade gruppen bytt namn till "Vi som har sexfantasier om våra barn". Hon hade också laddat upp ett foto av sig själv och sin fem månaders dotter. Gruppens administratör hade manipulerat bilden och skrivit in "Mammas lilla leksak" över bilden. Ett annat exempel är ju alla dessa grupper som lovar hjäpa fattiga, svältande,jordbävningsoffer o.s.v.
Vad ska man göra åt detta då? Första tanken är att den gamla regeln "Om det låter för bra för att vara sant så är det vanligtvis det också" kunde tillämpas. Man kanske inte behöver gå med i vilken grupp som helst? (Många grupper är ju inte ens grupp utan har bara ett roligt namn som egentligen skulle passa bättre som en en personlig statusuppdatering.) Den som adminsitrerar en grupp har ju trots allt ganska mycket information om gruppens medlemar. Om man som många gör dagligen går med i otaliga "nonsens"-grupper kan det vara svårt att reagera för ett namnbyte vilket kan leda till att man inte är medveten om att man tillhör en grupp tillägnad ett område man absolut inte vill förknippas med.
Det gäller att reagera på desa grupper. Enklaste sättet kan var att använde den "rapportera stötande grupp-knapp" som bör finnas på varje forum och hoppas att huvudadministratörerna reagerar och tar sitt ansvar. Börjar vi gå juridiska vägar blir det genast krångligt. Lagar på detta område är ganska så oklara. Bara en sån sak att vilket lands lagar gäller? Amerikanska där servern finns? Landet där man utfört handlingen? Nationalitet?
Finlands dataskyddsombud Reijo Aarnio påstår dock att "de har utgått från att grundaren av en grupp i Finland lyder under finländsk rättspraxis. Vi har haft fall där finländska medborgare har skapat grupper på Facebook och sedan utnyttjat medlemmarnas personinformation. Då ska staten ingripa" Vilket låter bra. Det gör däremot inte det faktum att det ydligen inte är olagligt att skapa ett konto i någon annans namn. Det borde det vara. Även om straff inte kanske är lösningen så är det nog en signal om vad som är ok eller inte.
Till allt detta kommer ju frågan vad man som "åskådare" har för skyldigheter. Vad kan man förvänta sig av den som upptäcker eller går med i grupper som uppmanar till eller lovar uttföra olagliga, omoraliska eller rent självdestruktiva handlingar om t.ex. tillräckligt många går med i gruppen?

söndag 24 januari 2010

OpenSource som alternativ

San Francisco borgmästere Gavin Newsom, har lagstadgat den geniala grejen (som dock borde vara självklar) att OpenSource programvara ska beaktas som allternativ innan man bestämmer sig för vilka produkter som ska köpas. Dels för att det ger möjligheten att spara pengar, dels för att det snabbar upp proceduren att få saker igång.
Kanske vi borde få liknande regler här så att våra trögtänkta byråkrater skulle tvingas att frångå sina invanda upphandlingssystem? Alltid är inte öppna källkoder det bästa och/eller billigaste men nog borde det ju vara självklart att kolla upp om det är ett alternativ.

Interaktiv media vid katastrofer

Dagens teknik sätter katastrofer som händer på andra sidan jorden i ett helt nytt perspektiv (Nej, tidningars snabba rapportering hör inte dit längre). Som exempel kan vi ta jordbävningen i Haita. Samma dag grävde Google fram bilder från ett par veckor tillbaka och med Google Earth kunde du med egna ögon se hur byggnader som alldeles nyss funnits där jämnats med marken. CNN:S interaktiva video, i vilken du själv kan styra kameran 369 grader ger en bild avläget. Detta i samband med sociala medier somTwitter gör att vi själva kan skapa oss en hyfsad bild av situationen så länge vi förstår att sätta ihop 2 och 2.

onsdag 20 januari 2010

YLE på YouTube

Nu har även YLE en egen kanal på YouTube. Hittills verkar materialet mest bestå av lösrykta sketcher från olika komediserier och "bloopers" från nyhetssändningar. I framtiden kanske vi får se hela program men som vanligt vad gäller vårt statliga bolag så är man ytterst försiktig med att utmana upphovsrätten. Kan ju inte vara så svårt att ordna vad gäller nytt material. Det är väl bara att ta det i beaktande vid produktionen? Här hoppas jag dock att man håller sig till det man är bra på. Dokumentärer och seriöst material är välkommet. Humor finns det så det räcker och av bättre kvalitet än dessa. Om detta blir av kommer det att vara ett ypperligt komplement till Areenan. Den är skoj men klumpig och programmen ligger kvar för kort tid.  YouTube har ett bättre format men varför saknar YLE:s kanal möjligheten att bädda in eller länka till klipp?

tisdag 19 januari 2010

Rasism på nätet

Enligt YLE planeras en lagändring som skärper straff för brott ,eller hets till brott, som riktas mot en viss folkgrupp, religion eller liknande. Även kommentarer  på nätgemenskaper nämns. Tycker det är bra att man tar tag i detta. Otroligt viktigt dock att man tänker efter och definierar nogrannt. Att göra det brottsligt att länka till sådant material på nätet kanske ökar risken att  begå brott av ren oeftertänksamhet och kan försvåra att ta ståndpunkt mot materialet. Får man inte peka ut sådant material kan det vara svårt att göra folk uppmärksamma på att det existerar och jobba mot det. För nog är det ju problemen vi måste komma åt och inte bara dölja dem.

Instruktioner för länkskafferiet

Länkskafferier har jag nämt tidigare som en bra materialbank. Nu finns det också en skaplig instruktionsfilm hur du som lärare (eller liknande) kan ta del av materialet genom att söka eller prenumerera på en RSS-feed..

Säga bomb...

Att man inte ska säga "bomb" eller liknande på en flygplats börjar väl de flesta lära sig. Tänkte på de sociala medierna när jag på Heathrow gick förbi de allmänna datorerna. Kollar nån månne vad som skrivs där? Tydligen enligt vad denna twittrare fått erfara. Kanske det vore dags att lägga av med hot i alla dess former på alla ställen? Även om det inte finns nån "Terrorism Act " här i landet så är det ju ganska onödigt.

Google Earth & YouTube

Google höll en intressant liten presentation under BETT och gav tips på en del godingar. Att Google Earth är använbart i undervisningen är ingen nyhet. På GElessons får du tips om hur du kan använda den och liknande aplikationer. Kombinerar du dem sinsemellan eller med t.ex. Google SketchUP kan du göra rikltigt tuffa saker.
Att YouTube är användbart är ingen nyhet. Förklaringen till att det förklarades så ingående var tydligen att de flesta elever, och även lärare, är utlåsta därifrån eftersom man inte kan garantera vad som hittas. De som abvände i undervisningen kunde dock tydligt visa att "vettig" användning starkt bidrog till att antalet publicerat skräp minskade.

Några tips:
Periodiska systemet
BBC Earth
C-SPAN
EuroNews

+timtals med material som privatpersoner bidragit med.

fredag 15 januari 2010

ClipBank

Tittade pa Channel 4 clipbank idag. Imponerande klippsamling med bra undervisningsmaterial. Tyvarr som mycket intressant har enbart tillgangligt pa engelska men har tva saker som de flesta motsvarande tjanster saknar, namligen nedladdningsmojlighet. All text, bil och film har en knapp for nedladdning, inbaddning och for att lanka tilll. Detta borde eftersravas pa alla liknande tjanster. Inte kan val lagarna vara sa olika att det inte ar mojligt i Finl;and?

Filtreing av natet

Finns ett otroligt stort utbud av foretag som erbjuder tjanster for natfiltrering har. Lite olika stilar har de men ganska samma tankebana. Natet bor censureras for barn och unga. de mest liberala anser att man kan minska filtreringen ju aldre folk blir. dessutom genererar dessa program statistik och anvandarspecifik data for vilka eventuella regler anvandaren brutit mot. (Vad som ar tillatet definieras av den som kor tjansten). Visst ar det bra att barn inte i misstag kommer at en viss sorts material. Vissta ar det bra att veta vem som gjort vad for att kunna ta den diskussionen. Deffinitivt bra att hitta de som har (sjalv)destruktiva aktiviteter for sig. Men som vi sammanfattade det med en av de trevligare forsaljaren: programmena gor det som vuxna borde gora. Jag tror fortfarande inte att det ansvaret ska laggas over pa mjukvara hur soffistikerad den an ar. Dessutom, vem ska bestamma vad som ar ok att titta pa for elever och larare?
Pa Googles intressanta program (ska aterkomma til det men behover mera tid att kolla upp saker) namdes det att 40% av elever i England har tillgang till Youtube.Saga vad man vill om Finland men dar skulle vi atminstone utga fran att det ar ok om inga speciella omstandigheter finns. Hoppas vi haller det sa.

torsdag 14 januari 2010

Office 2010

Tittade just pa en liten demomstration av Microsoft Office 2010 som kommer att slappas senare i ar. Tycka vad man vill om foretaget men med den varianten kommer de nog att ta ett annu hardare grepp om marknaden. Inte for att den innehaller speciellt mycket nyskapande men darfor att den innehaller manga saker som fatt folk att vanda sig till andra producenter. Bara den saken att man kan dela sina dokument (med andra eller sig sjalv) och jobba var som helst (aven mobilt) aven om du inte har Office t.ex. hemma eller One not som nu integreras i alla program och t.ex. ikommer ihag i vilket program eller pa vilken webbsida du var da du gjorde anteckningen kommer att hoja anvandarvanligheten betydligt.
Microsoft vinner nog aven priset for aggressivaste marknadsforingen har. Svart att komma fram till deras teststationer eftersom det star sa manga pratglada marknadsforare ivagen...

Tangentbord

Har haft lite problem att fa min egen lapptop kopplad till natet har i London. Hotellets hutlosa priser gor att lokala puben med gratis nat blir ett battre alternativ. Tva saker har jag dock markt genom att anvanda allmanna stationer som den jag skriver pa nu. For det forsta slarvar folk med sakerheten enormt mycket. Fa stanger ens webblasaren efter sig och annu farre rensar historiken efter sig. En liten grej som i princip kan stalla till det. Det andra ar att engelska tangentbord saknar vissa svenska bokstaver. Inte hela varlden for detta inlagg men tyvarr gor det att en annars bra grej som NEO2:an oanvandbar i en svensk skola. Annars vore det perfekt for yngre elever som ska skriva. Onodigt att boka en hel datasal for detta och dessutom oflexibelt. Kunde man ha en uppsattning av dessa i narheten kunde de anvandas betydligt flitigare an t.ex laptoppar i samma syfte. Ska absolut forsoka hitta nat motsvarande med alla tangenter pa plats.

Nordisk (smartboad) traff

Har suttit och tittat pa vad man kan anvanda Smartboardar till i undervisningen den har formiddagen. Demonstrerat av finska, svenska,danska och norska larare. Intressant aven om inget speciellt nytt.
Det som dock kommer upp varje gang ar hur pass enkelt det ar att gora bra material och undervisning bara man har lite kreativitet. Lite interaktivitet piggar upp. Kommen man bara ihag att ingen forvantar sig "Hollywod" kvalitet pa de filmer du eller dina elever producera blir det oftast riktigt bra. For elevers del galler det ju ofta att fa gora, inte sa viktigt att slutresultatet ar perfekt.
Eftersom tillfallet arrangerades av Smart var det ju de tavlorna som var dagens tema. Lat vara att dessa tavlor inte ar undergorande isig, eller det enda allternativet, men nog underlattar de en larares arbete om den anvands pa ett vettigt satt.

onsdag 13 januari 2010

Technology Pilot Zone

Teddington School


Var idag och hälsade på till Teddington school. En Londonskola med ca 1200 elever i åldern 11-16. Det imponerande med den skolan var inte dess utrymmen eller deras 65 SmartBoardar. Utrymmena var inte speciellt imopnerande. Skolan håller på att bygga nya utrymmen och ska snart flytta. Däri ligger det intressanta. Man har beslutat att inte göra det klassiska misstaget att bygga och sätta in IT-utrustningen efterråt utan göra allt ordentligt från början. Skolan har ett rum, en Technology Pilot Zone, där man testar utrustning och nya ideer. Företag har donerat utrustning och kunskap för att bygga ett ställe där man kan testa dels utrustning och nya användningssätt. På det sättet får de respons på hur deras produkter fungerar. Dessutom ger det lärare möjlighet att testa på nya sätt att jobba utan press att det ska fungera till 100% gensat. Dettta är en ide och möjlighet jag gärna skulle ta efter.

måndag 11 januari 2010

Bett 2010

Ska åka iväg till London imorgon för att gå på BETT2010 som börjar på onsdag. Kan mitt i förberedelserna inte låta bli att rekomendera Wikitravel. Samma fina egenskaper som Wikipedia. Kanske inte den man använder för att planera en jorden-runt-resa men ypperlig för att skaffa sig grundläggande information. Nu torde jag veta hur jag ska bete mig på tunnelbanan för att utan problem ta mig till hotellet.