måndag 25 oktober 2010

Tveksam vinst

Länkskafferiet meddelade idag att de fått sin tusende medlem i sin Facebook-grupp. Det unnar jag dem verkligen för det är en mycket bra tjänst.. Tyvärr  stoltserar de med att vinnaren bara är nio år medan man måste vara 13 för att få skapa ett Facebook-konto. Hur kan det komma sig att en så här bra tjänst uppmanar barn att bryta mot reglerna genom att låta dem bli medlemmar i gruppen och dessutom vinna pris? Vad ger detta för signal? Att man sedan föreslår att priset flyttas över i en vuxens namn gör inte saken bättre.Ytterst tveksamt ställningstagande av Skolverket. Jag tolkar det som att man anser att det är ok att bryta mot regler och ljuga om sin ålder. Vilka andra regler är ok att strunta i?

onsdag 20 oktober 2010

Spel eller inte, inne eller ute

Allt emellanåt för vi en diskussion på skolor om hur elever (särkillt yngre) ska tillbringa raster. Ska man vara ute eller får man vara inne? an man vara i datasal eller inte?
Själv har jag alltid tyckt att det beror mera på vad man gör än var. Bättre att vara inne i trevlig miljö än ute på en parkeringsplats. Dessa stunder är hur som helst ett ypperligt tillfälle att rikta barn och ungdomars intresse mot kreativa sysselsättningar. Blir man verkligen tröttare nästa lektion om man under rasten gjort en presentation, Facebookat lite? Knappast speciellt. Däremot kan jag tänka mig en situation där rastlösa elever som under rasten sysselsatt sig med t.ex. Googlefight inte har så lätt att varva er. Men det kanske det även kan vara efter en fotbollsmatch?

Småungar & Medier 2010

Mediarådet publicerade idag en undersökning om barn i åldern 2-9 års medieanvändning. Jag har bara snabbt skummat igenom rapporten men verkar inte innehålla några stora överraskningar. Går i den här stilen:
"Tv är fortfarande det dominerande mediet bland barn mellan 2 och 9 år och Bolibompa är det överlägset populäraste tv-programmet (46 % brukar titta på programmet). Men datoranvändningen går ned i åldrarna: två tredjedelar (67 %) av 2–5-åringar och nästan alla (96 %) 5–9-åringar brukar använda dator. På frågan vad de brukar göra på datorn är spel den vanligaste aktiviteten: 55 % av 2–5-åringarna och 92 % av 5–9-åringarna brukar spela. Bland sajter på nätet är Bolibompa.se ojämförligt populärast (30 % av 2–9-åringar besöker sajten). Två andra sajter som ofta besöks är spela.se, med gratis onlinespel, och Youtube.com, där man tittar på korta videoklipp. "

Undersökningen kan laddas ner , eller beställas.

fredag 8 oktober 2010

(O)sakliga diskussioner

Ett flertal tidningar har börjat se efter diskussionerna på sina webbplatser på allvar berättar bl.a YLE.  HelsinginSanomat ger t.ex. användarna möjligheten att skydda sin signatur, rekommendera bra inlägg och rapportera osakligheter. Med andra ord börjar de följ samma linjer som andra fungerande forum t.ex. WikiPedia eller Youtube. Visst är det viktigt med friheten att få säga sin åsikt och visst finns det tillfällen då man måste få göra det anonymt. Däremot har vi lätt en otrevlig situation då majoriteten av inläggen saknar sakinnehåll och egentligen bara är en samling osakligheter.
Saklig debatt kan bevisligen föras fritt och anonymt. Problemet med tidningarnas debattforum tror jag närmast i att inläggena till stor del skriva av personer utan sakkännedom med starka känslor. Så har det alltid varit på insändarsidor men tröskeln att skriva ett brev är ju högre än att snabbt skriva nåt och klicka ok.
Om även medierna tog sitt eget ansvar skulle det underlätta. Alla artiklar kan inte diskuteras med samma frihet. Vissa kanske behöver en tidsfördröjning, registrering eller liknande p.g.a. sitt känsliga innehåll.  Om man som gårdagens A-talk sätter rubriken "Pakkoruotsi pois" på en diskussion, vad tror man då att tonen på inläggen ska vara? När inte heller redaktörerna behärskar mediet så är vi illa ute.

torsdag 7 oktober 2010

Nybörjarundervisning

Jag har tillbringar en del av de senaste veckorna i datasalen med våra första och andra klassister. Måste erkänna att visst är det inspirereande med elever i den åldern och nog smittar deras energi av sig.
Ursprungligen tänkte jag tipsa om dessa fem tjänster för att öva upp förmågan att skriva med ett tangentbord men kom på andra tankar. Eller åtminstone två. Den första var att många av eleverna hade svårt att använda musen. Blev först rädd att de inte längre spelar men när jag diskuterade saken med en kollega kom hon på något. Det är säkert så att de flesta idag använder en bärbar dator utan extern mus. Så när elever idag klickar direkt på skärmen då man ber dem "klicka" så beror det knappast på att de inte kan utan att de är vana med modern teknik, inte med de tröskverk som vi använder i undervisningen.
Den andra saken var att när elever börjar skriva så försöker de få texten att sitta på samma sätt på skärmen som den gör på pappret när de skriver för hand. Säter man mellanrum och radbyten på ett sätt på papper försöker man eftersträva samma mål då man använder ett ordbehandlingsprogram. Ingn större fara och detta avhjälps ju lätt med lite exempel. Den stora frågan är ju dock om det är vettigt att skolan sträva bakåt och får en museal funktion? Elever måste ta ett steg tillbaka i sin utveckling redan från början för att anpassa sig till skolans nivå. Är inte detta fel på alla tänkbara sätt?

Animoto

Planerar nästa månads lärarfortbildningar och tänker koncentrera mig på hjälpmedel som kan om inte ersätta så åtminstone göra presentationer betydligt med uthärdliga. Förutom gamla godingar som SlideShare och Prezi ska jag även försöka få med Animoto som kunde vara ett bra hjälpmedel.