onsdag 28 september 2011

Presentationscafé

Kommer att hålla en presentation om presentationer för grundskollärare idag. Tänker inte försöka lära dem deras ämne eller hur de använder specifika program. Oberoende om du använder PowerPoint, OpenOffice Impress, eller LibreOffice Impress (eller t.o.m. Google docs presentations eller Prezi) behöver man fundera på vad man gör och vilka verktyg man kan ha nytta av.
Hoppas kan vi undvika några OH-inspirerade "bulletpresentationer" i framtiden. Bara genom att använda videoklipp, bilder och enkla knep som att bädda in ett Youtubeclip, spela in skärmen med Screenr eller publicera presentationen med SlideShare kommer man ganska långt.
Själv använder jag aldrig presentationsprogram utan föredrar att köra webaserade föreläsningar med materialet länkat från t.ex. denna blogg. Tycker presentationer är så förhandsbestämda men lite bättre blir det om man lär sig använda dubbel bildskärm och föredragshållarvy.  Idag har jag dock gjort ett undantag och satt ihop denna presentation..
Kohurpresentationer
View more presentations from Joakim Granqvist.

Återstår att se om det dyker upp någon. Den här gången har jag utlovat kaffe. På distans eller efteråt kan man som vanligt diskutera på TodaysMeet

tisdag 27 september 2011

Professionell Hangout

Hade idag tillfälle att pröva på att använda Googles HangOut i professionellt syfte. Professionellt eftersom det var arbetsärende och på arbetstid annars skiljer det sig inte från privat användning. Absolut det enklaste och effektivaste sättet att föra en enkel videokonferens med upp till 10 personer. Bara att logga in i Google+ och klicka på Hangout för att sedan bjuda in de personer du vill konferera med. (Åtminstone fungerar det bra om man använder Google Chrome som webbläsare).
Hittills kan man bara dela ljud,bild, chat och Youtube-klipp men i ett par dagar fanns möjligheten att förhandstesta kommande funktioner. Då nämndes Namngivna hangouts, delade anteckningar och skissblock, integration med Google Docs och skärmdelning. Låter ganska tufft.

fredag 23 september 2011

Spelrelaterade problem

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har lagt ut sitt infopaket om digitala spel och spel om pengar på svenska på in webbplats. (Ungdomar på spel PDF). Finns även en del annat material om problemspelande. På den finska delen finns även material som inte översatts till svenska.

torsdag 22 september 2011

60 sekunder på webben

Vad händer på 60 sekunder på Internet? En hel del tydligen.
Infographic by- Shanghai Web Designers

onsdag 21 september 2011

Föreläsning

Ska hålla höstens första föräldradiskussion om sociala medier i Vanda ikväll. Tittade på Chris Sanderssons tal från Campus Helsinki som inspiration.. Som han säger så kommer de som är födda efter 1995 och vi "vuxna" aldrig riktigt att förstå varandra. De som inte upplevt tiden före webb, Google, MSN, mobiltelefoner och liknande kommer aldrig att se saker på samma sätt. Vuxna ser mera en samling information medan yngre ser ett redskap at bygga tillsammans med när vi kommer till Internet. Finns en ravin som Grand Canyon där emellan. Men även den ravinen har sina fördelar och bara vi inser att den finns så behöver ingendera trilla ner i den.
Förstår vi andra sidan (och ravinen) är det "inga" problem.
Idag tänkte jag dra mitt strå till saken genom att gemensamt titta på hur Facebook, Twitter, Google+, Youtube och andra former av social media fungerar. Vad gör yngre barn på nätet innan de börjar med dessa?  Hur är det med spelsajter som Miniclip eller skojspel? Är spel i allmänhet bara slöseri med tid eller fungerar det annorlunda? Kan man överhuvudtaget säga att nåt är på ett visst sätt eller beror det på?
Jag brukar åtminstone inte kunna komma på heltäckande svar. Allt beror på omgivning och omständigheter så tyvärr är vi tvungna att ta reda på och tänka efter.

LibreOffice

Har på något sätt lyckats undgå att upptäcka LibreOffice. Tydligen en gren från OpenOffice som efter Oracles övertagande inte litat på att den förblir öppen utan börjat utveckla på egen hand. Verkar mycket lik (identisk) med OpenOffice. Ger ett lättare och snabbare intryck och har inte den irriterande egenskapen att varje enskild användare ombes registrera sig första gången man öppnar paketet.  Man kan ju tacka nej men med så stora mängder användare per dator som vi har så är det skönt att slippa så många rutor som möjligt.
Hjälpen, som är suverän i OO, verkar dock aningen sämre. Största frågan när man väljer mellan dessa två är dock vilken som kommer att utvecklas mer och snabbare.

tisdag 20 september 2011

Klimattoppmöte i skolan

"Ett rollspel om klimat för grundskolan och gymnasiet.
Under FNs klimattoppmöte i Sydafrika i december 2011 skall världens ledare träffas för att hitta en lösning på klimatutmaningarna. Det är bråttom att få ett avtal till stånd - klarar din klass att komma överens?
Förutomatt förhandla fram världens kanske viktigaste avtal i klassrummet kan klassen koppla upp sig mot en annan klass i Norden för att förhandla via nätet."
Låter ju lite intressant. Mera om detta på http://miljolare.no/sv/klimamote/

FB om sin behandling av personuppgifter

Facebook svarar de nordiska länderna om hur de handskas med personlig information. Inget nytt direkt men ganska ärliga svar, t.ex. att statusuppdateringar använd för att rikta reklam. Google  har gjort samma i gmail hela tiden (Googgle+ är ju än så länge reklamfritt) och ingen skada skedd men hittills har FB varit lite sparsam med information.

fredag 16 september 2011

Studenskrivningar

Jag hade nöjet att sitta som övervakare en stund då studenskrivningarna i modersmål startade imorse. Blir alltid lite nedslagen då jag ser hur det börjar. Tänk att vi ännu år 2011 hänger fast vid att det är viktigt om vi skriver på hel- eller halvark och hurudan penna vi använder...
Vad jag förstått är tanken att studentskrivningarna ska "datoriseras" år 2014. Eftersom inget ännu hänt inom undervisningen är jag rädd för att det är just det som kommer att hända. Man tar skrivningarna som de är idag och gör dem på en dator som, förstås, gjorts så lik en skrivmaskin som möjligt för att undvika "fusk". De enda diskussioner som jag hittils har hört är hur man ska hindra folk skribenter att använda saker. Har dock inte hört att man diskuterar möjligheter överhuvudtaget.
Det sista vi behöver är att fortsätta som nu men med en massa teknisk utrustning inblandad.  Hur slutresultatet ser ut är väl inte så viktigt? Det viktiga vore att ändra på skrivningarna så att man kan använda de hjälpmedel man annars också har tillgång till för att skapa ett resultat. Detta kan fast vara skrivet på ett rutigt papper för min del. Det viktiga är ju att man kunnat ta saker till sig och använda hjälpmedlen för att sammanställa ett korrekt/lämpligt slutresultat.
Nu verkar tanken med "datorisering" mera vara att få det att låta bra samt underlätta granskning. Blir en dyr och krånglig halvmesyr. Hoppas att jag fått allt om bakfoten...

torsdag 15 september 2011

Kort tanke om öppenhet

En tanke slog mig när jag läste Folkhälsans tidning med ett inslag om sociala medier där ett par av våra elever var med. I snart 20 år har vuxna förfasats över att man på nåt sätt röjer sin identitet på webben. Över en natt vänder det och alla vill förbjuda anonymitet i diskussioner. Blandade signaler?
Published with Blogger-droid v1.7.4

tisdag 13 september 2011

Sextrakasserier vanliga

"Var femte som svarade på enkäten som gjorta av Rädda barnen och polisen  uppgav att de hade haft ett sexuellt förhållande via en webbkamera med en person som var vuxen eller klart äldre än hon eller han själv. Ungefär var tredje säger att de fått sexuella förslag av okända personer på nätet."
Skrämmande siffror. Vanligtvis kan man bortförklara saker med statistiska missar (som att man gjort underssökningen på vissa webbplatser med ett litet antal svarande) men här kan man dividera antalen med tio och det är ändå häpnadsväckande högt. Dags att reda ut vad det är som får barn att göra detta? Dags för lite upplysning? Vet en vanlig ungdom hur lätt det är att spela in nåt som sker framför en webbkamera och använda det som utpressning? Vet vi vuxna det? Tänker vi i så fall på det? Troligtvis inte. Så nu är det nog dags att vakna upp och börja ta saker på allvar. Bättre sent än aldrig. Dock inte genom att försöka förbjuda webbkameror eller liknande panikåtgärder utan genom att se till att svaren på ovanstående frågor klarnar. Att få panik över en undersökning hjälper inte men om den kan få oss att ta problem på allvar och verkligen se dem så har denna nyhet gjort en nytta.
Kunde varit intressant om man fått reda på hur stor del av förövarna som på annat sätt sedan tidigare varit bekanta med barnet.
Undersökningen på finska
Published with Blogger-droid v1.7.4

Unga och Internet – en ny guide för dig som är förälder eller lärare

En guide med många intressanta och tänkvärda frågeställningar. "Det blir ofta fel fokus i diskussioner om Internet och unga. Internet i sig är inte ”farligt”, men beteenden från den vanliga världen följer med ut på nätet. Det är snarare livet självt som är livsfarligt, barn som far illa på nätet gör det ofta i andra sammanhang också, säger Ewa Thorslund som skrivit guiden tillsammans med Johnny Lindqvist." Så sant som det är sagt.
Unga och Internet – en ny guide för dig som är förälder eller lärare.

måndag 12 september 2011

Kohurcafé social media

Ska idag hålla ett IT-café om sociala medier som är öppet för grundskollärare i huvudstadsregionen. Blir intressant att se om någon dyker upp eftersom ingen förhandsanmälan funnits. Kan vara lite knepigt att prata om saker i eget hus eftersom hälften hört en många ggr tidigare medan de som kommer utifrån inte gjort det.
Upplägget för den 1 1/2 timme långa tillställningen tänker jag mig på följande sätt. Gå igenom hur jag använder några exempel på social media (Facebook, Twitter, Google+, bloggar och wikin) och på det sättet skapa en bild av vad vi menar med social media och hur man kan använda den, privat, som lärare och i undervisningen. Kommer vi så långt att vi inser att social media inte är lika med Facebook så är vi en bit på vägen.
Som exempel på olikheter kollade jag några saker på mina konton.

Ska se om vi får tillräckligt med pratglada deltagare för en bra diskussion. Kan man inte närvara, inte vill fråga öppet eller kommer på något i efterhand så har jag skapat ett TodaysMeet (eller så får man ta det på nästa Cafe 28.9. som handlar om presentationer och presentationsverktyg).

söndag 11 september 2011

Campus Helsinki 2011

Missade tyvärr Campus Helsinki 2011 men tack och lov finns föreläsningarna inspelade. Har hört av deltagare att det var mycket bra så ska ge mig tid att kolla in materialet.
Gillar idéen att man skapar ett tillfälle för lärare där ingen av talarna är lärare. Finns alldeles för mycket fortbildningar där lärare pratar för lärare om skolan de alla jobbar i. Vad är poängen med det? Mycket bättre så här.  Folk från andra branscher pratar om saker de anser vara relevanta för skolan och lärare lyssnar. På det sätt får man influenser och idéer från den värld skolan ska förbereda elever för. Var och en kan ju sedan välja hur man tar saker tills sig och om/hur det kan tillämpas.

lördag 10 september 2011

Upphovsrättsdiskussion (eller avsaknade av en sådan)

Läste detta "öppna brev till Richard Söderberg". Tycker det innehåller en hel del bra poänger utan att överdriva åt det ena hållet eller det andra. Synd att ingen i Finland reagerar på samma saker. Här har vi länge betalat extra varje gång vi köper en cd-skiva eller hårdskiva eftersom det går att lagra musik på den. (Lite som att betala hundskatt för en lägenhet för visst kan man ha en hund i den....) Att man kräver att en enskild internetleverantör ska blockera tillgången till Pirate bay når knappt över nyhetströskeln. Att man nästa onsdag ska förlänga tiden inspelningar skyddas från 50 till 70 år har jag inte ens sett nämnas i finska medier. Inte ens då Kopiosto skickar ut en "information" om sin scanningslicens för läroinrättningar reagerar nån på mångdubbla avgifter. Många trodde detta var ett bedrägeriförsök vilket säger ganska mycket.
Kanske dags att vi ochså börjar fundera hur vi vill ha det och inte låter enskilda företag och deras intresseorganisationer bestämma.
För dem som undrar kan jag berätta att jag laddade ner Annas bok men inte hunnit läsa den så återstår att se om det var bra eller dålig reklam för hennes kommande böcker.

torsdag 8 september 2011

Lärare "Netik"

Stötte på FSL:s Netik för lärare. Har hört att man skrivit sådana och varit lite tveksam vd det ska bli. Tyvärr har man gått i den vanliga fällan. Man påstår sig behandla sociala medier men pratar till stor del om Facebook. Man hänger upp sig på om man  som lärare kan vara vän med elever eller inte. Detta finns ju bara egentligen på FB. Twitter, Google+, bloggar och andra stora exempel på social media har inte det systemet. Att de som skrivit denna inte känner till detta gör mig lite tveksam om hur bra de i övrigt är insatta i ämnet. Dessutom, varför är det ok att vara handbollstränare åt elever eller handla i samma affär som deras föräldrar men i sociala medier ska vi vara "privata"?
I övrigt är det bara en samling floskler man strör omkring sig. Man har t.o.m. lyckats få med det gamla "Netikett" i ny tappning. Precis som det skulle finnas några andra regler för socialt umgänge på webben än de vi alltid följer i samhället. Lärare är en del av detta samhälle och måste klara av det.
En lyckad grej är att detta nog kan användas som diskussionsunderlag, en del av frågorna som ställs är riktigt bra, och diskussion/eftertanke är alltid på sin plats men i övrigt är detta nog inget att fästa sig vid. Lite ironiskt konstaterar jag att istället för att "FSL:s rekommendationer för lärare i sociala medier baserar sig långt på diskussioner som förts i samband med lärarfackliga möten och kurser" borde man baserat dem på fakta och hur omvärlden använder social media.

onsdag 7 september 2011

Berusad i rätten.

Skrev i maj 2009 om Berusad.org som hade en ranking av lärare på sin sajt. Nu blir det rättegång av saken. Åtalet gäller personregisterbrott.  Är lite tveksam till att det är detta som är lagens andemening (men är inte kvalificerad att avgöra förstås.). Tycker dock att det här är ett ypperligt exempel då man borde fundera på den moraliska "rätt och fel" med en sådan bedömning av personer. Inte använda sig av lagar skrivna för helt andra saker och med hjälp av dem försöka hitta ett svar.
Lite samma som med den polis som i Sverige betett sig ytterst olämpligt och berättat om det på sin blogg. Avskedandet av honom förklarades ogiltigt eftersom han bara utnyttjat sin yttrandefrihet. Var problemet inte det hur han betett sig, inte vad han har rätt att skriva?

tisdag 6 september 2011

Arrangörsansvar

Funderingar kring vilket ansvar en arrangör har som skapar ett evenemang på t.ex. Facebook har ju funnits ett tag. Man kan ju även svänga på saken. Vilka rättigheter har deltagaren?  Kan man få kompensation för ett misslyckat evenemang eller otrevliga upplevelser?
Började fundera på saken då jag blev inbjuden till en "fortbildning" som bara marknadsförs i en Facebookgrupp. Inte riktigt samma sak men några frågor kommer vi att hamna ta ställning till. Räknas detta som en riktig fortbildning? Kan jag ansöka om reseersättningar eller omkostnader? Många av de bästa chanserna till fortbildning kommer att dyka upp på detta sätt i framtiden. Om vi inte erkänner dem finns ju risken att vi missar mycket. För i ärlighetens namn, garanterar det att en känd och stor organisation står bakom en tillfälle att det är bra? Ofta är de bara dyra men å andra sidan brukar man få bra mat och kanske ett diplom. Frågan är ju vad man är ute efter.

måndag 5 september 2011

eBöcker

Gratis böcker har ju funnits tillgängliga på nätet länge. Då främst gamla vars upphovsrättsskydd har gått ut som de på Projekt Gutenberg. På Feedbooks hittar du även sådana men också helt nya böcker. I de fallen är det nya författare som försöker hitta en publik. Spännande både på det sättet att man kan hitta en blivande klassiker först och på det sättet att man kanske kan få  svaret på den fråga som tvistats om länge. Kan man genom att dela material fritt nå en större publik än annars och göra en ekonomisk vinst?