fredag 27 januari 2012

Educa 2012

Tillbringade eftermiddagen på Educa-mässan. Den har aldrig tillhört mina favoriter men har sina sidor. Positivt var i alla fall mitt besök hos OpinSys. Vi har använt deras Linux-baserade system för våra ettors och tvåors Iäs-/skrivprojekt och hoppas lite på att kunna utvidga till resten av skolan så småningom. Orsaken till att jag gillar dem är inte enbart det att de har ett tekniskt välfungerande system och trevlig tjänstvilliga anställda. Mera det att de gör saker som de vi tittade på idag.Först Walma som är en "interaktiv tavla" på webben. Alla som har adressen kan delta och jobba i samma dokument. Sen Pahvi som tagit modell av ett klassiskt grupparbete där man klipper och klistrar upp saker på en "paffskiva" men gjorts i en modern variant.
Båda desa är under utveckling och åtminstone ännu fria att använda. Tacksamt att de bygger på html5, och inte Flash, så de är helt plattformsoberoende. Vilken dator, platta eller smarttelefon som helst borde klara det.
I övrigt är det nog lite för små kretsar vad gäller utställare. Känns lite som att samma människor står på alla tillställningar. Visst är det trevligt att träffa bekanta men inte ger det så mycket nya erfarenheter. Lyssnade inte på några egentliga program/anföranden/diskussioner så överlåter åt nån annan att kommentera den delen.

torsdag 26 januari 2012

En policy för hela Google

Från 1 mars kommer alla Googles tjänster att följa samma policy. Jag läste igenom översikten,  sekretesspolicyn och användarvillkoren. Jag hittade dock inte ett ord om åldersgränser vilket är lite konstigt.

Hel- eller halvhjärtade satsningar?

Keneth Vuorinen ställer två relevanta frågor i sitt inlägg. Har vi för lågt ställda mål när vi förnyar oss i skolor? Vore det bättre att satsa så mycket att en återvändo är omöjlig? Där träffar nog den f.d. rektorn, nuvarande Fronter-anställda, huvudet på spiken så att det åker genom väggen, in i grannens lägenhet.
Allt för ofta misslyckas förnyelse för att man inte vågar släppa det gamla. Gamla arbetssätt (eller utrustning) som hänger kvar gör att den nya aldrig kan komma till full nytta. (Speciellt stort problem är detta i skolor där de anställda av nån orsak "har rätt" att välja hur man jobbar och vad man vill göra.)
Ska förnyelse lyckas ska man göra det fullt ut och alla ska vara med. Om det är så att man bara gör det halvhjärtat måste man ju fråga sig om det är värt att göra överhuvudtaget. Är det värt det, satsa. Tror ledningen inte på förnyelsen själv, gör det inte.
Som det är nu misstar vi ofta oss och blandar ihop begreppen. Förnyelse betyder inte att skaffa mera system (eller saker). Det betyder att byta ut gamla och ersätta dem med bättre fungerande.

onsdag 25 januari 2012

Finsk SOPA

USA drog för ett tag tillbaka sin SOPA och PIPA.  Undervisnings- och kulturministeriet tillsatte i mars 2010 en kommission som fick i uppgift att bl.a. utvärdera revideringsbehovet av upphovsrättslagstiftningen. I deras förslag finns det nu ett ganska liknande initiativ.
"Vidare föreslår kommissionen bestämmelser enligt vilka en domstol skulle kunna förordna att en teleoperatör (erbjudare av internetanslutning) skall förhindra kundernas tillgång till en webbsida som gör intrång i upphovsrätten, om det inte kan anses oskäligt med hänsyn till rättigheterna för den person som gör materialet tillgängligt för allmänheten eller med hänsyn till mellanhänders eller upphovsmannens rättigheter. Behovet av att ändra bestämmelserna har ökat i ochmed att allt fler webbtjänster som riktar sig till den finländska marknaden är stationerade utomlands. Genom bestämmelsen kunde man också minska den olagliga fildelningens konsekvenser för upphovsmän och konsumenter, samt få dem att använda sig av lagliga tjänster. "
Visst är det bra att ge lagliga alternativ mer utrymme men till vilket pris. Vem bestämmer vad som är tillåtet och rätt och riktigt? Risken finns att det blir de med mest pengar och bästa lobbyisterna. Bra exempel är Turkiet som skulle skapa "ett säkrare Internet"  där nu sajter om Darwin och evolutionsteorin blockeras.

Inte sagt att allt i deras förslag är dåligt.  Det att man försöker göra det lättare att "on-linesera" äldre material samt klargöra PVR-tjänster och kommersiell länknings villkor är mycket välkommet.

tisdag 24 januari 2012

Ska vi ha IT-undervisning?

JA. Nästa fråga, hurudan?
Egentligen har vi två alternativ och två ideologier att utgå från. Samt olika kombinationer av dessa. Då jag i tiderna gick i högstadiet hade vi ADB som tillval. På Kompis datorer skrev vi lite och programmerade i PASCAL om jag minns rätt. Jag kom ganska snabbt på att det fanns andra som programmerade hellre och bättre så jag specialiserade mig på att testa de spel som producerades. Så visst lärde jag mig nånting men kanske inte det som tänkts. Tillval och specialisering är bra. De som har ett intresse kan lära sig mer och det piggar upp vare sig det gäller IT, teater eller idrott.  Dock når det inte alla så grundfärdigheter kan inte läras ut här.
Integrerad i övrig undervisning är en möjlighet. Här har vi två utgångslägen. Att alla lärare kan tillräckligt, förstår varför och har utrustningen för att följa det som står i läroplanen och sedan har vi verkligheten där största delen inte gör det av orsak eller annan. Tror vi på den första har vi ett problem. Den lärare som vill jobba "som man ska" hamnar att ta allt från början. Kan man inte spara en fil, använda ett program eller vet hur en söktjänst fungerar kommer man inte vidare. Man måste alltså sätta allt för mycket tid på att strula med grundfärdigheter för att komma till saken. Utgår vi från verkligheten inser vi att något måste läggas om. Vi behöver någon som lär ut grundfärdigheter (kanske åt fler än bara åt eleverna). Detta integrerat i övriga undervisningen på det sättet att när en "IT-pedagog" lärt ut tekniken så kommer en annan lärare och "använder" de nyinlärda kunskaperna. Vi måste sluta tro på att man lär sig saker automatiskt bara för att man är ung. Man gör det snabbt men inte automatiskt. Så först lära sig sedan använda. Då kommer vi i takt med tiden och undviker dessutom den fällan att elever i princip kan men inte kan tillämpa.

torsdag 19 januari 2012

Mediarundgång

Många av er läste säkert i tidningar om pojken "som blev lämnad av sin förälder efter en innebandymatch". Efter det hade någon hört att en tränare sagt att han hittat pojken på gården utanför hallen endast iklädd spelkläder, med pojkens mobil ringt pappan som skulle ha svarat att han kan gå hem då han spelat så dåligt. Denna person har då skrivit det i sin blogg. Utan minsta bekräftelse har lokaltidningen snappat upp storyn och publicerat den. Sedan har övriga pressen, åtminstone i Sverige och Finland, snappat upp historien. Fortfarande har ingen undersökt saken. Med denna medieuppståndelse blev polisen också inkopplad och inledde en undersökning. Utan att man lyckats identifiera en ända inblandad. Vilket inte var så konstigt eftersom det visade sig att sanningen om det som hänt var en helt annan än vad som berättats.
Nu kunde jag säga nåt om journalisters bristande ansvar och hur tydligen alla förvandlats till kvällstidningsjournalister. Detta säger sig själv. Det som jag finner mest problematisk är rundgången och återkopplingen som sker i dessa fall. Man tar nåt från en blogg, publicerar detta i traditionell media därifrån det explosionsartat sprider sig på Facebook och annan social media. Sedan stöder dessa källor varandra. I detta fall fick alltså ett icke existerande problem både journalister och poliser på fötterna. Värst är dock den lynch-stämning  som uppstod på webben. Hat mot denna förälder florerade och enorma ansträngningar för att ta reda på vem det var, vad han hette och var han bor lades ner. (En person som alltså inte gjort nåt fel.)
Nästa gång man stöter på liknande grupper på Facebook eller liknande kanske vi ska ta en minut eller två och fundera över om detta faktiskt är som det verkar. Annars får vi de sämsta sidor av "ny" och klassiska media och det är ingen vidare kombination..

måndag 16 januari 2012

Googles avancerade sökning

Har länge funderat varför Google gömt sin "Avancerade sökning". Kanske nån annan har haft samma problem och då kan detta vara nyttigt att veta. Klickar man på det lilla "kugghjulet" uppe till höger så ser du det.

Då får du t.ex. möjligheten att söka efter material fritt att använda och dela vidare.

fredag 13 januari 2012

Storybird

Jag kunde inte åka till London och Bett men fick en hälsning i alla fall. Storybird (kan hända att jag skrivit om den förr) är en bra plats att pigga upp sin undervisning. Enkelt skapar man en historia direkt i webbläsaren. Kräver inloggning men man kan skapa lärarkonto som gör det enklare för eleverna,

torsdag 12 januari 2012

Inlägg på EDUbloggen

Fick ett inlägg publicerat på EDUbloggen idag med rubriken "Etik eller juridik". I samband med detta fördes en allmän diskussion om inlägg och skriverier. Vi kom på att man ganska ofta skriver om negativa saker och brister när det gäller skolor. Tittade igenom mina inlägg och fann till min lättnad att jag, enligt eget tycke, inte är så fasligt negativ. Hur som helst ligger det nog en hel del i det. Som jag ser det  finns det en del saker som är grundläggande problematiska vad gäller mitt område och (skol)världen. Skolan och allt som hör till passar inte riktigt in i tiden. Detta kan vara frustrerande och något som jag ofta försöker lyfta fram.
De bra sakerna däremot, de som massor av lärare gör varje dag är svårare att ta fram. De små saker som gör en lektion, eller del av en lektion, lyckad är mycket svår att sätta ner i skrift. Det är enkla små saker som används just rätt i precis rätt stund. Detta kan inte skrivas ner utan kan bara märkas av de som är på plats eller följer med en längre tid. Dessa lyckade stunder ser jag så gott som dagligen. Borde kanske på allvar försöka hitta ett sätt att föra fram dem. Svårt med saker som inte riktigt kan mätas. De kan inte riktigt kritiseras på ett vettigt sätt men inte heller berömmas.

Hörsägen

Jag hde tänkt låta bli att kommentera "Elisagate" och domstolens order om att blockera en ISP:s kunder från PirateBay. Detta inlägg av nätpolisen Markko Forss (på finska) gjorde mig dock så fundersam att jag måste kommentera. Har tar fint fram problematiken .men skriver i en bimening att "TTVK kontinurligt måste uppdatera sin lista på blockerade adresser". Är det faktiskt så att domstolen har gett "en blank check" åt en kommersiell organisation att fritt bestämma vilka adresser som ska vara åtkomliga i Finland? Jag hoppas verkligen att detta är ett missförstånd för så kan det ju inte vara. Eller?

måndag 9 januari 2012

Timeline puts your life in Facebook's hands

Läste "Timeline puts your life in Facebook's hands" och fick mig en funderare. Nu är jag inte den som tror att saker är så farliga som tidningar ger sken av men i alla fall. Timeline är ju i princip bara en lay-out förändring, eller? Det viktiga är nog att tänka efter varför detta sker. Vad betyder det att timeline eller Actions införs? Är det bara för att sälja annonser?
Jag vet inte men detta vet jag. FB vill att vi ska fylla i så mycket information om oss själva och andra som möjligt. Därför skapar man en layout som gör det lätt att gå bakåt i tiden. Så får man ju tag i material som ligger långt före i tiden än FB funnits. (Funktionen som gör det möjligt att tagga andra i "Life events" gör det möjligt att t.ex. visa världen att du deltog i en fest 1973) Framtiden är ju redan fixad. Många framtida ungdomar kommer att ha sin uppväxt dokumenterad långt innan de uppnår en ålder som gör att de intresserar sig för sociala medier tack vare föräldrar och släktingar. Själv har jag alltid tyckt att det är jobbigt när föräldrar inför bekanta drar upp saker man gjort som treåring. Hur roligt blir det att ha detta i sin profil färdigt då man loggar in första gången som tonåring?
Även om detta bara är FB så skulle jag önska att folk lite funderade varför. Man behöver inte överdramatisera men man ska inte heller tro att FB är någon form av betrodd portal driven av folk i "vita hattar".

tisdag 3 januari 2012

Appar för videoeditering

Skrev ett tidigare inlägg om appar jag använder. Då saknade jag videoeditering. Hittade två som verkar vettiga. VidTrim och AndroMedia. Båda gratis på AndroidMarket. Den ena mycket enkel och klipper helt enkelt filmen. Kan användas för att ta bort onödigt i början och/eller slutet. Den andra mer avancerad och möjliggör editering med övergångar, effekter och ljud. Verkar vettiga.