söndag 24 november 2013

Moralens förfall/utveckling

Intressant om stigande IQ och hur det förändrar oss. "Numera ser vi moralregler mindre som ett orubbligt arv från föräldrarna än något vi kan ifrågasätta rationellt och utveckla på egen hand."
Är det detta som gör att jag förväntas bli upprörd då små barn använder pekdatorer istället för att "leka"? Är detta förklaringen till att jag borde bli upprörd över att min dotter ibland vill spela Angry Birds på min telefon vid matbordet? Är det därför jag inte förstår varför alla "experter" anser detta vara förkastligt när ingen reagerar på att hon en annan dag lägger pussel vid samma matbord?
Kan det vara så enkelt? Vi accepterar inte längre konstiga regler som att jag får läsa tidningen vid morgonmålet men hon får inte göra nåt annat än äta "för att det är så" utan vi ifrågasätter och gör annorlunda ? Av den orsaken tror folk att den är smarttelefonerna och pekdatorerna som är orsaken till denna anarkism eftersom det är på den hon spelar AB och jag läser tidningen? Jag tror det. Att dessa apparater får agera synbdabock för att ungdomar i mycket varierande åldrar ifrågasätter gamla regler som ibland saknar funktion.

(Och nej, jag ljuger inte heller för henne att man inte får simma mindre än en timme efter maten för att "man kan få kramp" utan säger som det är. Pappa åt för mycket och är trött. Vi får gå lite senare.)

Inga kommentarer: