lördag 5 augusti 2017

Lärarregister

https://svenska.yle.fi/amp/7-1221632

Såg att lärarfacket igen efterlyser ett lärarregister. Lite oklart för mig vad det betyder. Vem och vad ska finns i det och vem ska ha tillgång till vad? Hur många tjänster det finns, hur många som är besatta med formellt behöriga och hur många av dem som inte är frånvarande av orsak eller annan och har en ersättare borde inte vara omöjligt att få tag på nu. Så det köper jag inte. Hur många som utbildas är knappast hemligt.
Alla som jobbar i skolor i registret? Eller behöriga som jobbar i skolor? Alla som är behöriga formellt men jobbar med annat ska man knappast registrera.
Sen det där med behörighet. Om man för 40 år sen gått lärarutbildningen men inte jobbat en dag är man väl lika behörig som andra behöriga? Är det samma som med körkort? Om du gått bilskola före 1970 är du behörig för tung mc men senare har du faktiskt fått skolning om du har kortet.
Att föräldrar ska kunna kolla upp är en sak. Jag hoppas ju att man som i de skolor jag jobbat i tidigare (som obehörig) är öppen med detta. Men kanske det inte alltid är så. Men lagen kräver ju är en behörig anställs om det finns så vetskapen om att läraren är formellt obehörig kanske inte ändrar så mycket?
Sen finns det ju olika situationer. Lärare A är formellt behörig klasslärare och slöjdlärare. Men har aldrig sett en cirkelsåg eller laserskärare. Rektorn låter en  lärare B med kunskapen men inte formella utbildningen sköta den undervisningen. Rätt eller fel och vad visar registret?
Jag säger nej till registret helt enkelt därför att det blir oklart för mig vad det för med sig. Sen kan jag ändra mig om det kommer mer fakta. Fast jag betvivlar är det står och faller på mitt godkännande.

(Sen känner jag inte till vilka andra yrkesgrupper som har såna här register öppna för allmänheten. Nån som vet?)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag undrar också vad ett register ger för nytt åt föräldrar som ett samtal/wilmameddelande åt rektorn inte kan ge... Däremot finns det säkert andra än föräldrarna som ser större möjligheter att bruka och missbruka ett sånt register.

Johan