lördag 24 oktober 2009

Inköp av ny dator

Tog mig en titt efter en ny dator i veckan. Inte för att jag direkt behöver en ny men skulle vilja ha en liten enkel sak som jag kan koppla till tv:n för lite slösurfande i reklampauser. (Kanske också kunde vara ett tips för föräldrar som inte vill ha datorn gömd i någon vrå medan barnena surfar) Kollade in en Packard Bell Imax Mini, trevlig liten sak med halvbra prestanda, lågt pris HDMI uttag och framför allt WLAN. (mera kablar över golvet vill jag inte ha). I det här fallet blev det ingen affär eftersom jag ännu bara hittade den med Vista och det betackar jag mig för . Vill inte betala för ett operativsystem jag inte vill ha och ändå anser mig vara tvungen att byta.
Detta är ett problem anser jag. Man kan inte enkelt köpa en dator utan att det finns en massa saker förinstallerade som jag inte vill ha. Nu menar jag inte operativsystem utan en massa försöksverioner av diverse program. Nästan alla maskiner innehåller åtminstone en tidsbegränsad installation på något virusskydd ,och värst av allt, Microsoft Office som kan aktiveras mot betalning. Det skulle vara en annan sak om programmena skulle vara fria att använda så länge datorn håller ihop. (Varför inte baka in OpenOffice, Avg AntiVirus Free, ZoneAlarm?) Som det är nu är man tvungen att betala eller sätta en massa tid på att avinstallera.
Det har protesterats mot att Microsoft favoriserar sin egen webbläsare vilket lett till åtal och böter. Detta även om en förinstallerad webbläsare gör det lätt att hämta en annan och dessutom betalar man ju inget för InternetExplorer. Varför är det då OK att deras Office-paket som är en betalprodukt med våld ska ingå? För Microsoft passar detta ju utmärkt in i deras linje. Genial marknadsföring har gjort produkten till standard. Först ser man till att produkten kopieras och sprids från användare till användare, Säljer det billigt åt studerande och hemanvändare. Ger billiga avtal åt kommuner för skolanvändning. På detta sätt vänjer sig folk vid denna produkt (som förstås är så svår som möjligt att kombinera med andra program) så att företag är mer eller mindre tvungna att använda dess överprissatta produkter eftersom arbetstagarna är vana vid dem.
Varför accepterar alla detta?

Inga kommentarer: