söndag 26 maj 2013

Föreläsning del 1: På skillda linjer


(Bild 2-3)
Statistik blir man sällan glad av så det har jag undvikit så gott det går. Dock tycker jag den här enkla grafen från Svenskarna och Internet fyller sin funktion. Inte bara för att den visar att internet inte är nån marginell grej utan för att klargöra en liten men viktig detalj. Den som jag vill framhäva med den röda linjen jag lagt in. Min poäng här har varit att de personer till vänster om linjen inte levt en enda dag i sitt liv utan "webben". Däremot har alla lite längre till höger gjort detta. Stor skillnad i synsätt hos dem som alltid haft tillgång och de som har fått internet som något extra.  För en är det nåt extra som är bra att ha, för en ett grundelement. Detta bör vi absolut komma ihåg, speciellt när dessa grupper diskuterar med varandra.
Skillnaden kan bli klar många gånger. Ibland då man försöker förklara för en sjuåring att man sparar "genom att klicka på disketten (När såg du en sådan senast?) eller då yngsta personen i familjen står och trycker på tv:n...

Inga kommentarer: