måndag 24 oktober 2016

Ny (privat) telefon

Insåg nyligen att jag kommer att behöva en ny privat telefon eftersom telefonförmån och vårdledighet inte så lätt låter sig kombineras. Det här är inte en recension, sånt gör andra bättre. Men så här tänkte jag. Avskyr egentligen att handla telefoner eftersom det bara blir en dyr kompromiss vanligtvis. Men efter att de senaste fyra åren gått från Samsung Galaxy S via iPhone 4s till iPhone 6 visste jag åtminstone vad jag ville undvika problem med och vad jag behöver.
  • Tillgång till de vanligaste apparna. (Försomsfullt uteslöt jag WP-phone redan här.)
  • En telefon som ungarna kan spela Pokemon Go på utan att spräcka skärmen.
  • En telefon som håller för paddling och uteliv (I praktiken vattentät förutom stryktålig.)
  • Ett operativsystem där jag inte efter ett halvår blir utan uppdateringar. Eftersom Pixel inte säljs i Finland och vare sig den eller iPhone uppfyller de två ovanstående punkterna gav jag rätt snabbt upp här. (Inte heller Jolla hade nån sån.)
  • Inga ludd i alla portar.
Så då blev det en  Cat S60. 

Ny bekantskap för mig. Längd och bredd som iPhone 6 men åtminstone dubbelt tjockare och säkert tre ggr mer vikt. Problem? Nej. Så länge den ryms i en normal ficka är jag nöjd.  Kommer jag att behöva vattentäthet till fem meters djup? Nej, men då ska den säkert hålla att doppas lite åtminstone.

Lätt ibruktagning. I med simkort under en rejäl lucka, logga in med mitt Google konto och tre minuter senare var den igång. Eftersom det är nästan fyra år sen jag använt Android blev det att hämta lite nya appar efter det att jag satt ett par minuter på att importera adressboken.  (Så mycket för myten att det är svårt att flytta kontakter från iOS till Android....)
Lite tidigt att säga nåt. Men efter ett par dagars användning är jag nöjd ännu.  Skärmen är lika stor som på iPhonen och minst lika bra. Tycker den är tydligare men så är den ju å andra sidan inte spräckt heller. Batteriet håller hyfsat men det är ju svårt att jämföra. Dryga dygnet för att komma ner till 15% i min användning. Tillräckligt snabb för mitt bruk. Cyklade med telefonen i bröstfickan imorse (nån plussgrad) och hade en fungerande telefon då jag kom fram till jobbet. Det har jag inte varit van vid senaste tiden.
Kameran får jag bekanta mig med lite, Nu är den mycket långsam men misstänker det ska kunna fixas med rätt inställningar. Värmekamera får jag fundera lite vad jag ska ha till men skoj att leka kurragömma i höstmörkret.
Så det här ska nog bli bra. Eventuellt får jobbsimkortet flytta in på den andra kortplatsen när jag går tillbaka på jobb nästa höst. Men kanske återkommer till det senare. Då vet jag också hur det gick med farhågan jag har nu. Att gummiluckorna på USB- och 3.5mm uttagen lossnar. Känns inte helt stadiga.

Inga kommentarer: