onsdag 24 maj 2017

Webshopping med komplikationer

Fick ett tips om att Robot-musars programeringset fanns på rea hos BR. Verkade som nåt som kunde vara intressant "för ungarna". Följde länken delad på Facebook. Kollade på beställning men eftersom jag bor nära tre affärer tänkte jag beställa den dit för att slippa betala frakt och vänta i 4-7 dagar.. Trots att det på alla sidor lovades Click and collect (hämta från affär) så fanns det allternativet inte. Dessutom var alla andra alternativ för leverans prissatta "börjandes från 0€". Enligt sidan är beställningar för över 80€ gratis. De här var ju bara 25. Så klickade istället på länken "visa var varan finns i butik". Nästa dag tog vi en tur dit. Nu är jag ju pappaledig så har gott om tid och man åker gratis buss med barnvagn. Men den fanns inte. Den vänliga expediten drog sig till minnes att de tagit slut i alla affärer runt jul. Jag påpekade att webbtjänsten sade annat. Det kände hon inte till men jag visade henne hur den ser ut. De har ingen kännedom om den i butikerna och har förnyat systemen nyligen. Efter lite kollande visade det sig att lagerstatus var "Tillgänglig" men antal var 0. Förklarar en del. Dock inte varför man inte kunde beställa den till affären men det tyckte hon borde vara möjligt.
 Inget annat att göra än att tacka och åka hem med Lärdom 1. En gammal bekant. Alla i ett företag måste ha grundläggande kännedom om hela systemet. Står du i affär bör du ändå känna till webshoppen. 
Hemma gjorde jag ett nytt försök att beställa. Märkte samtidigt att varan inte längre var tillgänglig i den affär jag besökt. Eftersom jag ännu tyckte det var oklart med leverranspriser öppnade jag en chat med support. Lite onödigt att jag var tvungen att logga in med e-post eller Facebook då jag redan hade skapat en  konto åt mig och var inloggad. Men fick snabbt svar. Eftersom Click and collect hade tekniska bekymmer hade de tagit bort den och alla leveranser var gratis. Eftersom svaret var långt och kom på nolltid fanns det tydligen skrivet färdigt. Bra så Men lite onödigt långt var det med förklaringar hur sånt här händer då man förnyar system.
Lärdom 2. Som kund bryr jag mig inte om vilka system de förnyat. Fungerar det inte har det inte varit tillräckligt viktigt för att testa innan bruktagning. Alltså är jag inte tillräckligt viktig.
Upptäckte senare att det fanns en liten text på första sidan om att alla leverannser är gratis. Lärdom 3: Folk kommer in alla världens vägar. Sällan via webbplatsens startsida. Eftersom jag alltid gick via länken till erbjudandet såg jag det aldrig. Borde funnits på fler ställen.
Men nu kom jag vidare ett steg. Beställde gratis transport med fick meddelandet "Home store not found" när jag skulle gå vidare till betalning. Ny chat. Vanligtvis beror detta tydligen på att man inte är inloggad på ett skapat konto eller inte har valt favoritaffär på sin profil. Men det hade jag gjort. In och utloggningar och uppdateringar fungerade inte. Tyvärr sade sig Daniel i chatten bara kunna beklaga att det inte går att beställa just nu och bara kunna meddela vidare. Lärdom 4: Ibland kan man bara beklaga. Om det är så att det inte går så kan inte han skriva ner beställningar manuellt och leverera dem. Bättre att vara ärlig även om svaret inte är det som kunden vill höra. Dock rådde han mig att försöka Anonymt, d.v.s utan att logga in. Nåt jag skulle gjort från början men inte trodde var möjligt eftersom det allternativet inte var speciellt synligt på sidan. Även tömning av cachen kunde vara bra. ch ser man, utloggad fungerade det. Tyvärr stängde utloggningen även sessionen i chatten så det fick Daniel kanske aldrig veta. Nu ska vi se om jag får varan. Den slutliga bekräftelsen skulle komma som e-post med detta kunde ta upp till 24 timmar (!).Vilket är intressant eftersom jag redan vid beställningen betalade.... 

Slutlig lärdom: Om det strular, se till att folk får hjälp och instruktioner. Om det nu var tillräckligt lätt för vem som helst vet jag nu inte. Men mina pengar fick de åtminstone. Fär jag mina möss kommer jag sedan troligtvis inte att tänka dess mer negativa tankar om dem. Men misstänket att en och annan beställning nog blir ogjord som skulle kommit in om nya systemet planerats och testats lite bättre.


Uppdatering: 48 timmar senare, ingen bekräftelse. Kunde ta upp till 24 timmar. Ny chat, beställningen tydligen med status "under behandling". Supporten bad  att få kolla och återkomma via e-post. Nu ska vi se. Varan var nämligen slut såg jag iwebbshoppen.

Uppdatering 2: Halv timme senare fick jag ett meddelande: "Norway Post/Bring has received a message from BR-Sello..." om att beställningen har skickats. Tydligen från butiken i Cello. Så om jag jag hade fått korrekt information om i vilka affärer varan fanns skulle jag kanske ha haft den i onsdags och en massa människor skulle ha sparat en hel del tid.  Men jag vet ju inte om det bara var meddelandet som skickats därifrån.

Uppdatering 3: Halvtimme senare får jag bekräftelse på beställningen. Med tre bilagor. Blankett för att returnera varan. Bra. Räkning. Konstigt eftersom den är betald. Men inga datum för betalning så kanske mer ett kvitto. Avtal. Intressant. Dels ska den ha skickats från lagret i Danmark och dels för att det utförligt beskrivs hur viktigt att jag skriver under och identifierar mig vid leverans. Jag beställde den till en av postens boxar i huset bredvid oss. Undrar vem av oss som ska stå där och vänta...

Uppdatering 4: Halv timme till, meddelande från killen i senaste chatt att han har kollat och det verkar som varav skickats från Danmark idag. Så bara att vänta. (Samt ett beklagande om de nya IT-systemen.) Så nu ska vi se om 4-7 dagar.

Uppdatering 5: Eller lite tidigare. Tisdag morgon fanns de i boxen. Så en vardag efter att de skickades iväg om man räknar lite snällt.

Inga kommentarer: