tisdag 15 september 2009

Olösliga ekvationer

Jag har under ett drygt års tid försökt komma bort från en e-postlista som en skola i Sundsvall använder. Jag har svarat avsändaren (flera olika) och ibland har meddelandet ignorerats och ibland har jag fått till svar att de genast ska ta bort mig. Vet inte hur jag hamnat där till att börja med men jag har en namne på listan. Det första meddelandets mottagarlista såg ut som om avsändaren dubblerat alla mottagaradresser men bytt ut ursprungliga domänen mot gmail.com men så kan det väl knappast vara. Senaste gång tröttnade jag och svarade alla på listan och märkte att ungefär en tredjedel av alla mail studsade.
Då började jag fundera om e-post listor fortfarande används och varför. Att skicka runt information är ju totalt onödigt. Betydligt bättre att lägg den åtkomligt för den som behöver det. Då kom jag på var knuten ligger. Alla vet att det systemet fungerar bättre. Men efterom vi alla dränks i information så blir vi mindre och mindre mottaglig för den hela tiden. Istället för att göra det logiska och försöka sortera den information som delas ut reagerar alla tvärtom. Som på en anslagstavla. Fungerar fint om alla använder de färdiga lappar som finns så att var och en kan ögna igenom tavlan. Sen får nån för sig att dens viktiga information inte syns så han använder en lite större röd lapp, och nästa sätter upp en knallgul A3:a osv. Till sist är den så råddig att ingen tittar på den alls. Vad lär vi oss av detta? Vanligtvis ingenting. Det vi däremot borde lära oss är att man inte kan tvinga på folk vetskap om de inte vill ta emot den. Däremot kan man underlätta för dem som söker ,och vill ha, att hitta den genom att läga informationen tillgänglig för den som den är ämnad för och låta andra vara ifred.

1 kommentar:

Joakim Granqvist sa...

Fick idag ett nytt brev från samma person som lovat ta bort mig från listan. Nytt svar, nytt löfte och nya ursäkter...
Får se hur länge det varar.