lördag 7 november 2009

Grooveshark

Jag har ett tag varit flitig användare av Spotify. Tycker att det varit en ypperlig tjänst för att gratis få streamad musik till min dator. Tog några månader att få inbjudan till dess gratistjänst men sen har det varit fritt fram. Nu finns det ett, om inte bättre så åtminstone bra alternativ Grooveshark kan du använda direkt. Ingen inbjudan, registrering, installation eller betalning nödvändig utan du kan lyssna direkt. (Båda tjänsterna har reklamfria betalvarianter men dem har jag inte prövat på) Jag tycker att ljudet är betydligt bättre på Grooveshark samt att deras sökfunktion ger bättre träffar.  Reklamen som består av animationer i högra balken är mindre störande än Spotifys ljudreklam. Såtillvida annimationerna inte innehåller ljud men det har jag inte stött på ännu. Däremot har  Spotify kanske fortfarande ett lite större utbud. Å andra sidan, vem har sagt att man bara kan använda den ena?
Om man dessutom kan sprida sina spellistor så här (med Grooveshark Widgets) verkar det nästan för bra för att vara sant. (och ja, man designar sina spelare själv och. nej jag är inte så bra på sånt.) Kolla också in Tinysong.com om du gillar att dela med dig. Hoppas att den får fortsätta så här utan att nån protesterar mot öppenheten.

1 kommentar:

Maria Sundström sa...

Jättebra med denna widget!
Jag har också använt Grooveshark en längre tid men mera sporadiskt då jag velat dela med mig av någon låt.
Deras nya gränssnitt har jag inte riktigt utforskat ännu.
Jag tycker att Spotifys ljudkvalitet har varit bättre än Groovesharks och dessutom har jag inte hittat allt jag sökt. Men hur som helst en toppen service!