Tog i bruk Schildts Webblabbet i grundskolan förra veckan. Lärarna provar att använda materialet under återstoden av året och sedan ser vi om det är värt att satsa på det i fortsättningen. Jag kan inte ta ställning hur materialet lämpar sig för de olika ämnena. Om man lyckats plocka ut de viktigaste delarna av läroplanen och skapa material som stöder inlärningen vet vi mera i vår. Rent tekniskt är materialet integrerat i vår inlärninsmiljö (Fronter) så att lärarna kan portionera ut och kombinera de olika delarna med varandra och annat eget producerat eller tillgängligt material. Själv har jag alltid tyckt om det konceptet. Att kunna skapa egen helhet men inte vara tvungen att byggaallt från början. Söderströms bl.a går ju en lite annan väg och skapar mera tilläggsmaterial som stöder deras böcker, Deras fördel kanske däremot är att du kan köpa mindre delar medan Webblabbet kommer som en helhet. Materialet är till stor del översatt från det finska Tutkinet (Otava) och riktar sig för tillfället till åk 5-9. Man har lovat att modersmål och finska ska ha sitt material klart inom detta år. Detta kan förstås inte översättas utan produceras nytt. Åk 1-4 är under produktion.
Vi hade lite problem under premiärturen. Första gruppens material laddades inte överhuvudtaget utan vi fick flytta över till Youtube. (Tack Google). Lite oklart om det var Webblabbet eller Fronter som strulade. Verkar dock vara fixat nu. Integreringen i Fronter är inte heller 100%:ig. När en uppgift förutsätter att eleven skriver in svar kan svarena inte alltid flyttas över i elevens portfolio utan det enda alternativet är en utskrifrt. Dessutom får materialet Internet Explorer att hänga sig om man öppnat ett 10-tal av flash-filmerna som materialet består av. Lär fungera bättre med Firefox. Dessa saker påstås dock vara under arbeta så vi får hoppas att de lyckas lösa problemena.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar