måndag 19 december 2011

Android-appar

Vi kör lite små test med olika surfplattor hos oss och så brukar jag passa på att snylta lite på grannstädernas projekt. Själv har jag mest satt mig in i Android-baserade plattor (och telefoner). Fick nu för mig att skriva ner vilka appar jag använder. Detta är inte någon egentlig rekommendation utan detta råkar nu bara var de jag fastnat för. Inte i någon speciell ordning:

  • Open GPS tracker. Denna spårar mina jogging-,cykel- och paddlingsturer och ritar in dem på Google maps. Ger dessutom intressant statistik om fart, höjdskillnader och sträckor. Nackdel är att den inte tillåter skärmdumpar så svårt att dela med sig om man inte vill använda den löpar-webbsida som den är kopplad till.
  • SAOL Svenska Akademins Ordlista. Skriv in ett sökord och få ordets betydelse eller synonymer. Enkel och effektiv.
  • OpenOffice dokument. Öppnar dokument gjorda i OpenOffice.
  • Google Docs. Jobba enkelt med Google docs. Gör alla andra "kontors-appar" onödiga.
  • ThinkFree Office. Kostnadsbelagd app men fanns färdigt i min telefon. Microsoft Office kompatibelt kontorsprogram med 1G webbutrymme som kan nås varifrån som helst.
  • Blogger. Hantera mina bloggar. (Använde tidigare Bloggerdroid men den började ha så mycket reklam att jag tröttnade.) Enkel och bra men gör inte miniatyrer av bilder vilket är lite trist. Går alltså inte att klicka på bilden i webbläsaren och få en större version.
  • Google+. Oumbärlig. Väntar med iver på att Hangouts ska bli tillgängliga men redan nu är Messengern ett kraftfullt verktyg.
  • AngryBirds. Förr lärde man sig använda datormus genom att spela Solitaire. Nu kan man använda samma ursäkt med fåglarna.
  • Hs.fi Läs HelsinginSanomat enkelt och behändigt. Bra exempel på hur en tidningsapp kan fungera.
  • AVG Antivirus. Visserligen sägs det att desa gratisversioner ger dåligt skydd men i alla fall.
  • Google Earth. Ger Google Earth. Kommentarer överflödiga.
  • Google Maps. Samma kommentar som ovan.
  • Google Kalender. Samma som ovan en gång till.
  • Gmail. Tjatigt men ger tillgång till ditt Gmail konto.
  • Skype. Gratis samtal över nätet även från din platta.
  • Google Talk. Mindre använd app för gratissamtal.
  • TweetCaster. Hanterar mitt Twitterkonto.
  • YleAreena. Tyvärr mycket finskspråkigt men gör den delens Areena-material tillgängligt.
  • TinyShark. Gör GrooveShark tillgängligt mobilt. (Brukar dessutom använda den som exempel på hur svårt det är att veta vad som är tillåtet och inte på webben. Lite gråzon...)
  • YouTube. 
  • PicSay. Placerar in pratbubblor på bilder.
  • Dropbox. Flytta och dela ut filer enkelt.
Alla tillgängliga på Android Market gratis om jag inte sagt annat. (Android Education är intressant.)
Två som jag inte använder:

  • Facebook. För buggig och tömmer mitt batteri. m.facebook.com fungerar bättre. Dessutom kräver den full tillgång till mina SMS och MMS vilket är lite skumt.
  • Fronter. Androidvarianten är för bedrövlig. Har ni dock en iPad/iPhone rekommenderar jag den.  
Detta söker jag som bäst:
  • App för foto och videoredigering. 
  • Bra app för Wikispaces.
Några tips?

    Inga kommentarer: