Fick för ett par dagar sedan ett bra exempel på nåt jag länge påstått. Nämligen att vi krånglar till saker med ologisk planering så att eleverna tappar tråden. Egentligen var jag på väg på lunch med en kollega då vi stötte på en lärare, som vikarierade en annan lärare, på väg till datasalen med en klass. Alltid svårt med andras grupper så jag vi gick in med henne en sväng.
Eleverna hade alla fått ett papper med en uppgift. Högst uppe stod en webbadress så de antog att de skulle besöka den sidan. Korrekt tänkt men adressen var en typisk gratis-hemadress med massa tecken av typen ~. Inte lätt men avhjälpt med en bit.ly kortadress så inom kort var alla inne på sidan. (Vi var ju trots allt för tillfället tre lärare på plats.). Problem nummer två var att sidan innehöll exakta instruktioner hur man skulle klicka för att komma till rätt sida för att hitta svaret på frågan på pappret. Vuxet tänkt. I verkligheten klickade alla elever sig fram som de fann logiskt så ingen hittade svaret. Efter att vi alla tre mer eller mindre individuellt visat alla att att man ska titta på pappret för att se vilket ord man ska klicka på, titta på skärmen och hitta ordet för att klicka på det, titta på pappret efter nästa ord och upprepa tills du är framme på rätt sida ,så kom nästa problem. Varje sida hade en svarsruta men de skulle svara genom att skriva på pappret.
Detta ser jag som ett vanligt misstag. Istället för att vi lärare sätter ner lite tid (och eftertanke) på att göra som naturligt för eleverna (I det här fallet t.ex. ge instruktionerna i vår inlärningsmiljö med länkar till rätt sida vid frågorna och en svarsruta under frågan.) så ska de istället jobba på ett för dem mer eller mindre obegripligt sätt som gör att största delen går till uppgiften. Inte till att lära sig om innehållet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar