måndag 15 april 2013

Mina medier

Har ibland tänkt skriva ner hur jag använder olika sociala medier och såg att bl.a. @mintumy  hade gjort det så nu´gör även jag slag i saken.
 Egentligen vet jag inte hur intressant det är eftersom det bara är min användning. Det vi kallar sociala medier är ju ganska långt tomma skal som vi själva fyller. Vad de lämpar sig till beror på vad vi fyllt dem med och vad vi fyller dem med beror på vad vi använder dem till. Dessutom håller jag mig här till ett fåtal tjänster.

Facebook: Största fördelen är den stora mängden användare. Gör den till en bra portal för att hålla kontakt med folk trots att den är tekniskt ganska dålig och svårhanterlig. Använder den till att hålla kontakt med bekanta från olika ställen. Jag knyter mycket lite nya kontakter här och publicerar 2/3 delar för sluten grupp eftersom det helt enkelt inte är intressant för utomstående.

Twitter: Tog ett par år innan jag kom igång med denna. Twittrar mest jobbrelaterat och största delen av de jag följer har jag aldrig träffat afk. Ypperligt som informationskanal och den rätt strippade kommunikationen på max 140 tecken lämpar sig utmärkt för detta. Kräver tid att bygga upp en skara att följa/följare eftersom det inte som på FB går att plocka in en massa gamla klasskompisar och liknande om man siktar på samma användningsområde-

Google+: Tekniskt den bästa. Har fått lite oförtjänt dåligt rykte eftersom en del användare förväntade sig ett nytt Facebook men sedan inte hittade samma användare här också. Lätt att komma igång eftersom det delas en hel del cirkla med användare och man lätt hittar sådana i en kategori som passar. Lite av en koppling till den riktiga världen för mig. Använder den inte som de två första med en klar profil på användarna vilket ger en lite skev världsbild. Här "addar" jag gladeligen alla som är någorlunda aktiva. Ger många överraskningar när man ser hur folk med andra intressen än jag tänker.

Linkedin: Mera som en CV med arbetsrelaterade grupper som jag hör till. Lite mer långsamt pch eftertänksamt format på detta forum. Ett bra komplement på de övriga.

Blogg: Användning varierar hela tiden. Minnesanteckningar för mig själv som andra kan ha nytta av, funderingar som är bra att få skriva av sig och ibland som skyltfönster för att visa upp vad jag kan och har gjort.  Ibland intresserar sakerna jag skriver om nån annan, ibland inte.

När jag har mer tid ska jag fortsätta med hur jag kombinerar dessa. För det är ju där styrkan ligger.

Inga kommentarer: