lördag 10 januari 2015

Projekt- & grupparbeten

Diskuterars en del den nya läroplanens betoning på projektarbete.Tydligen sätts ganska långt =-tecken mellan projektarbete och grupparbete (Inte samma sak tycker jag men återkommer till det en annan gång.) Då går diskussionen in på bedömning. Hur får man individuell bedömning rättvis om en grupp jobbar? I det stora hela är det ju inte heller meningen eftersom det ska vara ett gemensamt projekt som alla jobbar för men nu har vi ju fortfarande kvar de individuella betygen. Men jag kan hjälpa.
Svaret är: Det går inte. Ska man jobba som grupp kan man inte betona individuella prestationer.
Drar till med en sportliknelse. Får ursäktas, jag är idrottsinstruktör i grunden.
Där har man ett lag med en gemensam uppgift. Gör mer mål än motståndaren och vinn matchen. För att uppnå detta fördelar man uppgifter enligt behov och de resurser man har. Slutresultatet för alla i laget är det samma. Vinst eller förlust. Möjligtvis oavgjort. Men kommer belöningen för den individuella spelaren i ett proffslag att vara rättvis? Den där stroppiga strikern som promenerar runt i 89 minuter och sedan gör två mål i den 90 kommer att hyllas som hjälte om man vinner. Stoppern som spelar perfekt i 89 men sjabblar i 91:a och försorskar ett baklängesmål kommer att sågas. För att inte tala om målvakten. Vem av dessa tror ni att har bäst betalt?

Att dela upp bedömningen på individnivå när man jobbar som grupp kommer  aldrig att bli rättvist eftersom uppgiftera inte är jämförbara eller mätbara på nåt sätt. Vad ska man mäta? Antal steg? Bollinnehav? Gjorda mål? Räddningar? Är 45 sekunder bollinnehav lika värt som ett gjort mål. Men alla uppgifter behövs för att nå ett bra gemensamt mål.De har ju kommit till för att gruppen ska nå bästa möjliga resultat ochett bra resultat uppnås inte om alla jobbar som individer och nå sitt eget mål.
Om vi inte ändrar på reglerna så att det inte längre är den gemensamma uppgiftens resultat som räknas. Men då har vi nåt helt annat.
Så kanske dags att bestämma sig. Vad är det viktiga? Individuell bedömning eller lära sig sammarbeta? Vi kan anske ha båda men inte samtidigt och hela tiden.
Det viktiga vore att lära sig sina starka sidor. Vad kan jag bidra med för att slutresultatet ska bli bra. Detta är viktigt att kunna i alla lägen. Lär man sig det är man värd en 10:a men guldstjärna i kanten.

Inga kommentarer: