fredag 2 januari 2015

Skolkod

Kanske skulle inleda det nya året med att väcka liv i den här bloggen? Om inte annat så är det för en gångs skull rätt lugnt på jobbet så kan väl unna mig att "leka lite med Internet" på arbetstid.
Strax före jul kom de nya läroplansgrunderna ut. Har inte bekantat mig med dem så grundligt men en del uppmärksamhet har ju "kodandet" fått.
En del lärare oroar sig för hur de ska klara av det, en del höjer beslutet till skyarna medan andra anser att kodandet inte är till nytta för andra än för kodare. Själv grundar jag min åsikt på egna erfarenheter. Ta HTML-skrivande som exempel. Nog har vi som suttit och knåpat ihop webbsidor i Notepad en enorm fördel när det gäller att förstå hur webben fungerar. Precis som de som börjat sin datorbana med Ms-Dos har en helt annan förståelse för hur datorer resonerar. Så även om kunnandet i sig är rätt värdelöst idag är kunskapen värdefull om man sedan följt med utvecklingen.
Så Ja,jag anser att det logiska tänkande i programmering, och den förståelse det ger, är så viktig att det var rätt beslut att ta med detta i läroplanen. Men lika lite som man idag måste använda HTML / NotePad för att förstå hur webbsidor fungerar, lika lite behöver man ta till för tunga programmeringsspråk för att åskådliggöra detta. Överlåter åt lärare som Minttu att berätta hur man kan göra

Sen vad gäller hur lärare ska klara det håller jag fast vid min gamla åsikt. Innehållet i undervisningen får inte begränsas av lärares kunnande. Är det viktigt, ska det genomföras. Går det inte bör man på alla nivåer fundera varför.

Inga kommentarer: