torsdag 29 januari 2015

Frihet på distans

Har senaste tiden funderat en del på det här med att jobba hemma och på ett kontor. Inte antingen eller utan proportioner. Allt har sina sidor. Byta idéer och diskutera spontant är viktigt men inte behöver man det varje dag. Att spara ett par timmar på att inte resa är inte helt fel. För min del har jag allt jag behöver i laptoppen. (Och ibland får någon för sig att använda den där "Phone-appen". Konstig grej men vissa tycks gilla den. )
Men vad gör detta med gränsdragningen mellan jobb och annan tid? Gör möjligheten att flexa med tid och plats bara att vi  förlänger tiden med  innoficiell jour i båda ändorna?
Ja, så är det nog och är inte riktigt säker på att alla klarar av att dra gränsen. Så när jag får för mig att göra nåt annat ska jag skapa en kontors-app med två specialfunktioner, Alla jobbgrejer nästan spärrade utanför arbetstid. Inte helt, för det stressar bara och man kan behöva nå sin jobbmail för att kolla "den där grejen"och få ro. Men inte för ofta. Därför tillåter den bara två besök per helg i e-postlådan. Till detta kommer den att med hjälp av positionsbestämning slå ut dessa funktioner när man närmar sig dagis, kassakön, sommarstugan och andra strategiska ställen där man bör vara närvarande eller frånvarande på andra sätt. Men denna ide berättar jag inte för någon...  

Inga kommentarer: