torsdag 26 mars 2015

Skatteavdrag för digitala tjänster


Inför skatteavdrag för digitala tjänster skrivs det om på Svd idag. Brukar ibland lova bort ideér här men denna behåller jag själv. För en sak håller jag inte med i texten. " Intresset för att köpa sådana tjänster är i dag stort oavsett utbildningsnivå, störst är intresset hos kvinnor och äldre. Det saknas dock i stort företag som erbjuder tjänsterna."
Jag tror att intresset nog finns men inte viljan att betala. Eller kanske förmågan att betala ibland.  Otaliga ggr ser man behovet i sin näromgivning. Hur många vill inte ha hjälp när de ska köpa en ny dator? Eller bestämma sig för en dator eller platta? Sätta den i ordning efter inköp? Lära sig använda den? Timtals kan man sitta vid kaffebordet påolika bjudningar och försöka ge tips om olika saker. Så efterfrågan finns nog. Behovet som faller emellan arbiskurser och att tala med försäljare är nog stort. För att inte tala om olika saker som de flesta inte ens vet att de behöver. Hur många klarar av att sköta sin IT-säkerhet med allt vad det innebär? Hur många blundar bara?
Vad är då problemet? Jo, detta kräver rätt mycket tid. Ska man köpa detta som tjänst blir det en summa. Inte astronomisk men nog skulle det bli en liten räkning för tiden det tar att diskutera sig fram till rätt utrustning, inhandla den, ställa den i ordning tillsammans med användaren och se till att kunden behärskar det som behövs tar rätt mycket tid. Detta tror jag är för mycket för de flesta. Men med ett avdrag skulle denna tröskel sänkas och jag tror det skulle skapas en marknad som skulle möjliggöra erbjudande av dessa tjänster. När det sedan blir vanligare kommer detta att bli lika vanligt som städhjälp eller personal trainers är idag.
Så denna idé behåller jag. Den dag man kan få ett ordentligt skatteavdrag för dessa tjänster ska jag strata upp ett företag. Säker på att jag inte bara skulle bidra till en bättre vardag för många kunder utan att jag inom en tid även kunde anställa människor. Så såhär inför valet. Vem driver igenom detta avdrag? Kan eventuellt få min röst. (Och skryta med att både förbättra världen och skapa arbetstillfällen.
Nu är frågan bra: Vad ska företaget heta edå det startas upp efter valet?
 

Inga kommentarer: