fredag 26 september 2008

Kommunalval

Fick en röstsedel för kommunalvalet genom brevluckan för en tid sedan. Kan inte säga att jag vare sig spratt till av iver eller hade en aning om vem, eller ens vilket parti, jag vill rösta på.
Tog i alla fall en funderare med hjälp av MTV3:s valmaskin. Principen är den att på ett påstående svarar du jakande eller nekande (Ju längre högerut på linjen du klickar dess mer håller du med och tvärtom.), dina svar jämnförs sedan med kandidaternas.
Om jag väljer att svara ett klart ja/nej (d.v.s. klicka så långt till höger/vänster som möjligt) får jag ingen kandidat att gå över 71% vilket inte är speciellt högt. Om jag däremot klickar precis i mitten på alla frågor kommer egentligen alla kandidater över 70%, och den högsta nästan upp i 95%!
Detta är mitt problem. Inte dåliga valmaskiner med naiva frågor utan att ingen tar tydligt ställning utan alla vill göra gott för alla. Dessutom helst utan att berätta hur.

Med detta utgångsläge kanske det krävs att nån bjuder mig också på nudlar för att jag ska ta mig till röstningsstället den 26.10.

Inga kommentarer: