torsdag 25 september 2008

VETAMIX

Kollade in Vetamix som öppnade för nån vecka sedan. Jag är alltid lite skeptisk till dessa satsningar eftersom jag tycker att de brukar öppnas med pompa och ståt men sedan dö ut. Ännu mera skeptisk blev jag när jag märkte att jag inte kan ta del av materialet utan att registrera mig och inte blev det bättre av att registreringen kräver att jag anger koden på min tv-licens. (Detta motiveras med att en del av materialet är upphovsrättsskyddat).
Den delen kunde jag dock lätt hämta med hjälp av postnummer o personnummer så jag kom vidare till det vanliga strulet med registreringar. Som vanligt var de användarnamn jag ville ha upptagna och det gick inte att använda min gmail-adress så efter att otaliga gånger skrivit in den bytte jag till en annan och då fungerade det.
Väl inne så såg det riktigt intressant ut. Verkar finnas en hel del material och det materialet kan man tydligen ganska behändigt plocka ihop åt sig. Eftersom jag inte är kompetent att bedöma innehållet pedagogiskt försöker jag inte heller utan konstaterar att det nog är värt att kolla upp åtminstone.
Jag tror ändå att det skulle vara bättre om man kunde få ta en titt på materialet utan "registreringsstrul". Är materialet bra så skapar man nog sitt konto för att kunna utnyttja tjänsterna fullt ut men, speciellt lärare som är lite mera ovana med webbmaterial skräms lätt bort av onödig byråkrati. Om jag inte misstar mig så är de största tjänsterna idag totalt öppna så varför ska utbildningen gå i motsatt riktning mot vad den "riktiga världen" gör?
Trots allt: första intrycket klart på plus så registrera er, kolla upp och bidra med feedback åt upprätthållarna så kan det nog bli riktigt bra.
(Hur detta ska fungera med de skrala nätuppkopplingar som många skolor dras med ska bli intressant att se men det är en annan historia)

Inga kommentarer: