tisdag 27 januari 2009

Material för föräldrar på och om Internet

Surfar runt inför kvällens föräldradiskussion om "Internet" och har än en gång konstaterat följande. Det finns en massa material på webben riktat till föräldrar och andra vuxna. Bl.a:


Samma gäller information om spel, eller egentligen vad som helst. T.ex.:

Detta är bara ett fåtal, slumpmässigt utvalda. (Jag påstår inte att dessa är de bästa eller att jag ens bekantat mig dess mer med dem). Min tanke är dock denna. Materialet finns nog där. Dessa informativa sidor har dock en tendens att bara fungera som gör / gör inte listor som du bara kan dra nytta av om du har en, åtminstone liten, aning om hur det sociala livet på webben fungerar. Om man baserar sina åsikter enbart på dessa källor kan man bara skapa regler som inte egentligen har nån förankring i verkligheten.

Två tips för att undvika detta:

  1. Ge dig ut på den sociala webben. (Det är dessutom skoj)
  2. Diskutera med barn/ungdomar. Egna eller andras. De är födda i den här världen och ypperliga guider för imigranter och gäster som de flesta i min generation och uppåt är.

Ses på Facebook:en?

Inga kommentarer: