lördag 4 april 2009

E-böcker från bibliotek

Lånade för första gången en e-bok via Helmet idag. (Motsvarande finns i de flesta bibliotekssystem, t.ex. Fredrika som kanske var den första). Systemet har funnits länge men av någon orsak har det aldrig blivit av för mig. Symboliskt lånade jag Acrobat 6 av Juhani Tarvainen. Två orsaker till detta. Det var det program som hjälpen sade att jag behövde och olika instruktionsböcker är det jag främst kan tänka mig läsa i e-format.
Valde lånetiden en dag (andra alternativet sju) och laddade ner. Inget fungerade. Jag är inte helt borta vad gäller IT så kom ganska snabbt underfund med att jag behöver ha Adobe Digital Editions i min Acrobat Reader (finns förresten bara från version 8 och framåt) innan jag laddar ner den och inte spara den utan välja "Öppna i". Nästa bok gick riktigt bra att låna och läsa och det riktigt fina detaljen är att jag kan, men behöver inte, returnera den eftersom detta sker automatiskt när tiden är ute. Den detaljen är viktig för mig eftersom återlämningen vanligtvis kostar mig mera i böter än vad det hade kostat att köpa boken.
Vill du låna e-böcker härifrån men känner dig osäker får du lära dig finska. De instruktionerna är uppdaterade och fungerar medan de svenska är så föråldrade och bristfälliga att du knappast har nån nytta av dem Får hoppas att upprätthållarna skärper sig på den fronten snabbt.

Inga kommentarer: