måndag 29 mars 2010

Vetamix demonstration

Fick en demonstration av Vetamix med några kollegor idag. Tyvärr strejkade hela sajten mer eller mindre totalt under demonstrationen. (Hatten av för henne som höll demonstrationen. Roligt att se att det går bra att göra det bästa av situationen även om tekniken strular.)
Däremot har jag svårt att ta hela Vetamix till mig. Har hittills inte kunnat sätta fingret på varför men nu tror jag mig veta. Det är inte materialet. Bilderna och filmklippen är mycket bra. Inte heller att "lektionsmixern" som man använder för att knyta ihop materialet till en helhet ger ett resultat som ser ut som en 80-tals förskolevariant av PowerPoint. Inlogningsstrulet hart jag lärt mig att leva med och det hindrar mig inte att använda t.ex. Slideshare, Fronter eller Prezi för att skapa material. (Det är ändå inte ok för föredragshållare att uppmana deltagare att "sätta samma lösen på alla så man kommer ihåg"). Vad är då problemet?
Jo, Vetamix och dess skapare står utanför allt annat. Jag kan inte kombinera det med annat material. Jag kan bara ta ut det ur Vetamix som en länk. Att bädda in i t.ex. en lärmiljö går inte. Jag kan inte heller ta in material utifrån till Vetamix. T.ex. bädda in en video från Youtube. Jag tvingas alltså använda sämre verktyg än nödvändigt och återgå till att skapa nån form av länklistor för att kunna använda materialet.
Detta känns för låst för mig och får mig att hämta mitt material från andra källor. Synd eftersom grundmaterialet i Vetamix är bra. Önskar bara att dess producenter skulle ta en titt på populära sajter med publicerat material och funder avad som gör denm så populära och användarvänliga.

Inga kommentarer: