onsdag 21 april 2010

Fronter Workshop / Exempel på användning

Mediafostran med Creaza samt Fronter.
Päivi Karhula, Riihimäki

  • Mediafostran med serier / animationer
  • Betydelsen av bilders prortioner i en bildruta. Lätt att experimentera och visa
  • Olika sorters pratbubblor och typer av texts betydelse.
  • Ypperligt att kombinera med interaktiva tavlor
  • Hur bygga upp en film med klipp, ljud och bilder. Enkelt med färdiga gallerier.
  • Skapa "skoltidning" genom att använda Fronters interaktiva verktyg.(t.ex. röstningsverktyget och undersökningar med testverktyget) Få material utifrån och kombinera med eget.
  • Frågesporttävling mellan klasser med testverktyget.
Inget direkt nytt eller banbrytande med en enkel och vettig användning av existerande verktyg med mervärde.

Fronter i språkundervisning (gymnasiet)
Annukka Kosonen, Alppilan lukio

  • Ej datasal för det mesta p.g.a för få datorer. Rummet uppbyggt för att jobba på egen hand.
  • Ett rum per språk
  • Länkar, material RSS från t.ex. spanska tidningar, inbäddade videoklipp via Youtube d.v.s. material utifrån
  • Program för kursen i rummet. Läraren behöver inte släpa papper och eleverna har tillgång till planeringen. Är eleven frånvarande kan man jobba in på egen hand. Allt öppet från början eftersom risken att nån gör alla uppgifter på förhand inte gör det värt att dölja något. Inget mera kopior som ändå slarvas bort.
  • Inläst material som elever läst in med Fronters ljudinspelningsverktyg.
  • Omröstningar om filmer som setts
  • Använder gruppmappar för grupparbeten som bara gruppens medlemmar och läraren har tillgång till.
  • Färdiga uppgifter gjorda med testverktyget som kan "ersätta" vikarie.
  • Distanskurser som kan utföras när som helst. Navigationen i rummet gjord enkel med hjälp av objektlistor samt lärsekvenser. Kurserna använder även läroböcker så allt material finns inte i Fronter.
  • Vitsord publiceras (anonymt). Finns det inte digitalt så inscannade.
  • Testverktygets rapporter ger bra översikt. Om alla svarat rätt behövs frågan knappast gås igenom dess mer.
  • Lätt att kommentera inlämnade arbeten. Antingen som kommentar eller genom att skapa en kopia av externt dokument.
  • Exempel på övningar. Videon i testverktyget som eleverna kommenterar skriftligt, forumdiskussioner om givet ämne, ta ställning för eller emot och argumentera. Delar kan göras anonymt.
  • Bjuder in männisor utifrån för diskussioner. Kan vara en spanjor till spanskaundervisningen som exempel.
Uppstod kort diskussion om anonymitet. Konstaterade att antingen eller och att inget finns som nästan anonymt. Diskussionen brukar sällan uppstå i Finland men tydligen är vi här också här emellanåt oroliga för diskussioner. Visst kan misstag ske om man blir lite väl ivrig men är inte skolor till för att man ska lära sig?

Niko Leuman
Fronter & Creaza  i undervisning (Yngre lågstadieelever)
  • vagn med läppisar 5-10 st. i närheten men långt ifrån alltid tillgänglig.
  • åtminstone en dator och projektor per klass
  • Debatt-forum anpassat till matematik. Elev ställer matematisk fråga, övriga svarar
  • Sedan med brainstoming diskussion (anonymt)
  • Leder till bra naturliga diskussioner om hur man kommunicerar på nätet. Hur är det med smileys? Stora bokstäver?
  • Grupparbeten med material och diskussioner i en mapp som är begränsad för gruppen och läraren. Lättare på det sättet att hitta eget material då man inte drunknar i vad andra producerat.
  • Ypperligt sätt att följa med arbetets utvecling.
  • Skapat videoklipp i Creazza. Eleverna diskuterar och föreslår "vad som händer sen" med hjälp av forum.
  • Inga problem för fyror att själva editera klipp.
  • Ettor gjorde sagor genom att göra om en klassisk saga som de först sätt exempel på (creazatube på Youtube).
  • Enormt bra verktyg för mediafostran. Lära sig genom att göra själv Färdiga klipp gör att man inte behöver inte fundera på kameror och utrustning.
  • Veckobrev publiceras i Fronter.
  • Processkrivning med fyror.
Distansgymnasium, Sotungin lukio
Esko Lius
  • Börjar med planeringsdag, betald vikarie
  • IT-pedagogoskt stöd stöd på plats då och under kursen
  • Avvägning före om det är en vettigt sätt att genomföra kursen
  • Video för att kompensera avsaknad av närundervisning. Lite nytta men mera fördelen att det piggar upp.
  • kursen uppbygd via en startsidda med länkar till materialet för att underlätta navigering. Annars bara inlämningsmapp i menyn.
  • Kombinerar med 2:nd life
  • Importerar material från kurser som skapats i eller för andra miljöer
  • Minst varje vecka aktiverande aktivitet. Debatt, diskussion eller liknande.
  • Administrativt rum med information för lärare. Många jobbar på andra ställen.


Administrativ användning av Fronter i skolvärlden
Sampo Lokki
  • inte allt i fronter
  • till fronter kommunikation, skolningar av lärare, bokningar och information
  • webbsidor identisk info med den som finns i Fronter
  • bör vara enkelt att komma åt fronter, "singel sign in"
  • Nyhetsverktyget huvudinformationssättet. Händer något speciellt informeras det där. Till en början enbart skolans ledning och några lärare. Kanske alla när folk kommer underfund med vad som hör hemma där.
  • Meddelanden används mellan elever och lärare mera.
  • En del skolor använder också fronters sms-tjänst
  • Klassiska anslagstavlor används inte.
  • Lärarummet inehåller allt standardmaterial som möteskallelser, protokoll, blanketter, kustodieringar o.s.v. Arkiveringen har uppskattas efter som saker finns kvar långt tilbaka i tiden.
  • Skilt rum för bokningar. T.ex. provkalender, kalender för utfärder, utrymmesbokninger. Provkalendern kan även ses av elever
  • ILP håller på att tas ibruk för utvecklingssamtal.

Bra ideér men kräver att skolans ledning är med på noterna och fattar beslut att så här gör vi. Frivillighet betyder bara att vi fortsätter i gamla banor och de som vill förnya sig och jobba effektivt hålls tillbaka.


Tero Rynkä
Otawa
Digitala läromedel

En bra fåga: Vad är det viktigaste med digitala läromedel? Spontana svaret från åhörarna var interaktivitet. Det får man väl hålla med om. Bra om man kan kombinera med annat material och om allt är så öppet som möjligt. Materialet ser intressant och välgjort ut men aningen finskspråkigt för en svensk skola, Tekniskt sett samma som Webblabbet (SCORM) och kan integreras i Fronter.

Inga kommentarer: