Ibland stöter man på en blogg där nån säger ungefär det man tänk men inte kunnat formulera. Detta var ett sådant inlägg. Ofta hör man sägas att unga inte kan söka information utan bara googlar saker och tar en av de första träffarna. Visst är det sant att källkritik är viktigt att lära ut och inte alltid behärskas så bra men nog beror det ju på vad man söker. Elever har snabbt efter de börjar skolan insett att det gäller att snabbt servera de svar läraren vill ha. I de flesta fall bryr de sig vare sig om frågan eller om svaret. Varför skulle man då anstränga sig dess mer?
För att få reda på vad de verkligen kan borde vi följa med när de jobbar med nåt som betyder nåt för dem. Handen på hjärtat, vem orkar sätta ner sin själ i ett arbete som inte intresserar? (Eller ger bra betalt åtminstone.) Jag är rädd för att många barn och ungdomar anser att possesiva pronomen och klassiska konstnärer inte hör till kategorin "intressant och utmanande" även om de "får jobba med powerpoint".
Här kommer nog vårt stora misstag. Vi tror att genom att introducera IT så kommer det som aldrig lockat en stor del av eleverna att bli intressant. Tyvärr är det nog inte så enkelt. Nog kan nyhetens behag göra att man sitter tyst och snäll första gången man läser en bok på en läsplatta men för att åstadkomma nåt nytt och en förbättring är det nog pedagogiken som ska ändras. Enbart förnyelse av verktyg räcker nog tyvärr inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar