fredag 20 april 2012

ikt12 anteckningar

Kunde tyvärr inte delta i hela itk12 men sista dagens program får jag ändå ta del av. Börjar dagen med Sosiaalisen median palveluiden käyttöehdot ja opetus – missä mennään? (Elias Aarnio, Innopark Programmes Oy). Tjänsters användarvilkor och undervisning är ju ett minst sagt aktuellt tema.
  • Läs användarvillkor så vet ni vad ni går med på och vad det betyder. Förstår du inte, ta reda på.
  • Chain of fools- ingen läser utan följer andra användare
  • Om privat bara en person det angår- om skola påverkas elever
  • Kolla åldersgränser och följ dem
  • Ta hänsyn till upphovsrätt. Bäst om användaren håller rättigheterna
  • Rekommenderas att använda tjänster som finns inom EU eftersom de då följer (borde följa) europeiska dataskyddslagar.
  • För att göra avtal måste du vara myndig. Har lett till att användaravtal "som inte riktigt är avtal men ändå..." för att få med yngre användare. 
  • Finsk lagstiftning gäller, väl?
Wikipediaan kirjoittaminen oppimistehtävänä – toimiiko? 
Eero Sormunen, Tampereen yliopisto
Heidi Eriksson, Tampereen lukiokoulutus

Kan man använda Wikipedia i undervisningen för att producera skriftligt material?
  • Grundbehov: Elever borde lära sig hur man använder och granskar olika källor och verktyg. Behövs närmast för livet efter grundskolan.
  • Är ett "riktigt forum" som inte är enbart skolans samt bekant för eleverna
  •  Principerna för hur man skriver ligger mycket nära den ma nanvänder i "vetenskapliga" artiklar.
  • Modernt synsätt på information. All information kan ifrågasättas. Användaren bär ansvaret.
Testgrupperna skrev en egen skolwiki inom ämnet historia och i riktiga Wikipedia inom modersmål. Svårt att jämnföra så olika uppgifter med olika lärare/elever. Verkar som om Wikipedia och wikin mycket väl kan användas men kräver handledning, planering och uppföljning under arbetets gång. Inget nytt där. Så är det väl med alla arbeten som görs? Ibland är det förstås bra att bevisa det alla vet men ofta tycker jag att pengarna kunde användas bättre.

Webblaboratoriet: innovativa webbapplikationer i undervisningen 
Hannu Ollikainen, Sibbo kommun
  • tilgänglighet grunden.
  • nätbaserade lösningar stöder såväl tillgänglighet som möjligheter till samarbete
  • en del maskinvara i skolan. Stipendier 100/€/år om eleverna köper egen dator. Ger effekt i förhållande till att bara öppna nätet tydligen.
  • Fronter som bas (med Google apps) synkroniserat med Wilma
  • Satsa på lärare som kan och vill. De drar sedan övriga med sig.
Lunchpaus. En årlig återkommande högtid att få betala 6,50€ för en semla.

Teemu Rauhala, Tampereen yliopisto, Informaatiotieteiden yksikkö
Harri Pikka, Mediamaja/Kouvolan kaupunginkirjasto
Anna Kuurne, Kouvolan yhteiskoulu

Intressant projekt där biblioteket hittat sin plats i samhället och jobbar med ungdomar och skolor (även vuxenutbildning) både i och utanför själva bibliotekshuset. T.ex med Mediamaja

Santeri Koivisto, TeacherGaming LLC 
  • Utgår från MineCraft som finns både som gratis och betalspel. Många användare.
  • Skiljer sig från klassiska "undervisningsspel":
    • ta spelet till skolan, inte skolan till spelet
    • Istället för att skapa ett nytt anpassar man existerande till undervisningen
  • Spelet det samma men med vissa "lärarfunktioner".
  • Elever lär sig vara kreativa. Istället för att rasera börjar man bygga eget.

Avslutning Myrskyn silmässä: pelillisen viestinnän riemu ja riesa.
Professori Frans Mäyrä, Tampereen yliopisto
  • 98% av befolkningen spelar, 89% aktivt.
  • Digitala spel 73%, 54% aktivt
Det var det för i år. Jag fick i början av dagen frågan vad som skiljer itk12 från itk02. "Vi har wlan nu och säger inte web 2.0 utan sociala medier" var det svar jag gav. Annars är nog sig mycket likt. Hur ska vi integrera modern teknik i undervisningen, hur ska vi få beslutsfattare att förstå, hur ska vi komma undan vår it-avdelning och hur ska man få lärarna att förnya sig är frågor som är precis lika aktuella nu som då. Precis som det alltid är roligt att se att det i olik delar av landet görs en massa bra och intressanta saker. Kanske nån utveckling sker i alla fall.

Inga kommentarer: