lördag 7 november 2009

Grooveshark

Jag har ett tag varit flitig användare av Spotify. Tycker att det varit en ypperlig tjänst för att gratis få streamad musik till min dator. Tog några månader att få inbjudan till dess gratistjänst men sen har det varit fritt fram. Nu finns det ett, om inte bättre så åtminstone bra alternativ Grooveshark kan du använda direkt. Ingen inbjudan, registrering, installation eller betalning nödvändig utan du kan lyssna direkt. (Båda tjänsterna har reklamfria betalvarianter men dem har jag inte prövat på) Jag tycker att ljudet är betydligt bättre på Grooveshark samt att deras sökfunktion ger bättre träffar.  Reklamen som består av animationer i högra balken är mindre störande än Spotifys ljudreklam. Såtillvida annimationerna inte innehåller ljud men det har jag inte stött på ännu. Däremot har  Spotify kanske fortfarande ett lite större utbud. Å andra sidan, vem har sagt att man bara kan använda den ena?
Om man dessutom kan sprida sina spellistor så här (med Grooveshark Widgets) verkar det nästan för bra för att vara sant. (och ja, man designar sina spelare själv och. nej jag är inte så bra på sånt.) Kolla också in Tinysong.com om du gillar att dela med dig. Hoppas att den får fortsätta så här utan att nån protesterar mot öppenheten.

fredag 6 november 2009

Mind-mapping med FreeMind

Free-Mind. Skoj, enkelt och gratis program för "Mind-mapping" (Vad det nu en heter på svenska...)

Google Dashboard

Funderat vilken informaton Google har om dig via dina konton? Google Dashboard ger dig svaret. Där kan du se vilken information som är knuten till, de flesta, av dina konton. Intresssant och bra. Däremot berättar den inte vilken data knuten till din dator eller IP:nummer de lagrat. Det vore intressant att se.

torsdag 5 november 2009

Is social media a fad?


från Teachertube.



Skojspel

Hamnade in på skojspel.se, Sveriges motsvarighet till MiniClip. Förutom klassiker som SpaceInvaders och Tetris finns det en hel del pedagogiskt användbart material. T.ex. spelen som går ut på att placera ut rätt länder på rätt ställe. Lite lustigt kan det dock bli eftersom det visas diverse reklam på sidan och medan spelena laddas. Eftersom man inte riktigt vet vad som dyker upp hoppas man ibland på en snabb anslutning så de åtminstone försvinner snabbt. Vem som står bakom sidan är lite oklart men reklamplats har de förstått hur man säljer även om jag inte riktigt förstår hur de har riktat den alla gånger. Eller vad sägs om:

onsdag 4 november 2009

Facebookvänner

En fotbollsdomare i Sverige kommer att anmälas till fotbollsförbundet eftersom han är vän på Facebook med en spelare som gjorde mål i kvalet till Superettan i den match han dömde. (Det är alltså överraskningsvis förlorande laget Skövde AIK som tänker göra anmälan.) Löjligt i sig kanske, men på nåt sätt borde kanske denna domare tänka efter. Vänner på FB kan ju inte jämnställas med vänner i verkliga livet men ger ju ändå en viss personlig kontakt och domare borde kanske förstå att undvika liknande situationer. Kanske man borde göra som med tippnig. Domare och spelare får tippa men måste ha en helgardering på egen match. Då får domare ha spelare som vänner men måste då vara vän med alla... Eller så kanske vi bara ska sluta fåna oss, ta våra förluster som sportsmän och inte gripa minsta lilla halmstrå att skylla på. Må sedan gälla spelare, domare eller Luciakandidater.

måndag 2 november 2009

Mediakunskap som skolämne

Det har diskuterats fram och tillbaka om vilka skolämnen som ska få mer eller mindre plats i skolan samt vilka som eventuellt ska tas med som nya. Mediakunskap är ett av de ämnen som lagts fram som förslag på nytt skolämne. Personligen tycker jag det är en dum ide. Inte för att det inte hör hemma i skolan och definitivt inte för att det skulle finnas ett fungerande system redan. Orsaken är däremot att det ska integreras i övriga ämnen. Källkritik och mediekunskap ska komma på köpet då man jobbar med övriga ämnen. Eftersom vi (förhoppningsvis) använder "nya" medier i undervisningen av alla ämnen så ska varje lärare också vara kapabla att ta hand om den här biten. Annars får vi bara ett lösrykt skolämne, på samma sätt som IT-undervisning många gånger är, som inte förankras i det dagliga arbetet.