torsdag 7 oktober 2010

Nybörjarundervisning

Jag har tillbringar en del av de senaste veckorna i datasalen med våra första och andra klassister. Måste erkänna att visst är det inspirereande med elever i den åldern och nog smittar deras energi av sig.
Ursprungligen tänkte jag tipsa om dessa fem tjänster för att öva upp förmågan att skriva med ett tangentbord men kom på andra tankar. Eller åtminstone två. Den första var att många av eleverna hade svårt att använda musen. Blev först rädd att de inte längre spelar men när jag diskuterade saken med en kollega kom hon på något. Det är säkert så att de flesta idag använder en bärbar dator utan extern mus. Så när elever idag klickar direkt på skärmen då man ber dem "klicka" så beror det knappast på att de inte kan utan att de är vana med modern teknik, inte med de tröskverk som vi använder i undervisningen.
Den andra saken var att när elever börjar skriva så försöker de få texten att sitta på samma sätt på skärmen som den gör på pappret när de skriver för hand. Säter man mellanrum och radbyten på ett sätt på papper försöker man eftersträva samma mål då man använder ett ordbehandlingsprogram. Ingn större fara och detta avhjälps ju lätt med lite exempel. Den stora frågan är ju dock om det är vettigt att skolan sträva bakåt och får en museal funktion? Elever måste ta ett steg tillbaka i sin utveckling redan från början för att anpassa sig till skolans nivå. Är inte detta fel på alla tänkbara sätt?

Inga kommentarer: