tisdag 16 november 2010

FB e-post

Facebook lanserade igår sin e-post tjänst. (jag har ännu inte sett den men lär väl dyka upp om en tid även på mitt konto). Detta ska bara vara ett första steg till en kommunikationscentral med snabb- och textmeddelanden. För som Zuckerberg säger: "En tjänst med bara e-post är redan föråldrad".
Många tror att detta på allvar utmanar Google och Microsofts e-posttjänster som nu har en dominerande ställning. Blir intressant att se. Tar de en del av marknaden eller vinner Google på att de redan har samma tjänster och mer?  Jag behöver ändå mitt Google-konto för bloggar, docs Youtube o.s.v. så för att få mig att byta krävs mer än att tjänsten finns. Det räcker inte änns att den är lika bra som andra utan måste vara mycket bättre. Visserligen kan man integrera Microsoft office dokument i den nuya meddelandetjänsten. Personligen tror jag att detta får samma resultat som Google Wave. Det var en ypperlig idé men rann trots det ut i sanden. Kanske blir jag dock överraskad och FB kommer ut med nåt revolutionerande eller så ger bara deras enorma användarantal dem en tillräcklig fördel. Vi får vänta och se. Konkurrens är ju alltid bra men om allt finns inom Facebooks  (eller Googles) så har vi ju en lite vriden situation.

Inga kommentarer: