tisdag 5 april 2011

Barn på FB

Net Nanny svara på en fråga om för unga barn på Facebook som ställts av en fritidspedagog. Tycker hon missar poängen ganska rejält på ett par punkter. Först måste jag skilja påpeka att vad gäller skolor och liknande organisationer ska alltid följa regler. Punkt. Detta var dock inte direkt frågan utan hur ska man förhålla sig till detta. Här har hon nog helt rätt i att man ska undvika moraliserande. Inte heller ska man överreagera. Däremot förstår jag inte motiveringen "Man bör också fundera på varför åldersgränsen finns. Den har ju inget säkerhetsvärde som cykelhjälmslagen eller åldersgräns för tobak och alkohol. Facebooks åldersgräns kan snarare ses som ett företags eftergifter för yttre krav på säkerhet. Om man inte tillåter yngre att vara medlemmar behöver man inte heller arbeta så hårt med säkerhet".  Om ett ställe är designat för vuxna eller tonåringar och anpassar säkerheten därefter hur kan då detta vara en orsak att strunta i rekommendationer? Borde det inte vara tvärtom?
Visst stämmer det att det vore bra om FB jobbade för att lära ut ett ansvarsfullt beteende men det gör de inte. De har dessutom sin fulla rätt att vara ett kommersiellt företag som vill göra vinst.  Man fråga sig hur unga barn som är mogna för ett så kraftfullt verktyg? Kanske inte 13 är någon magisk gräns men inte är det helt fel att var tvungen att vänta lite.
Troligtvis stämmer också detta: "Jag misstänker att de flesta tänker på FB som en relativt oskyldig mötesplats eftersom man kan styra vem som ska se vad och vem som får kontakta vem."  Men kan man det som barn? Dessutom stämmer det inte. Vem som helst kan lägga till en vän i en grupp och hur kan man kontrollera vem annan som finns som deltagare? Hur kan man veta vem som har vilka kontakter? Genom "vänners vänner systemet" kan man komma åt nästan vad som helst. Jag tror dessutom att många av de föräldrar som tillåter sina barn detta inte tar sitt ansvar och lär dem ett korrekt och säkert beteende.Avslutet "Så det handlar om att resonera kring de här frågorna" men i detta fall är jag nog lite besviken på Elza Dunkels inställning. Ibland går man kanske för långt i att försvara friheten. Vanligtvis brukar jag hålla med men denna gång är jag nog tveksam.

Inga kommentarer: