måndag 20 juni 2011

Lärarutbildning ur fas med IT-utvecklingen

"Lärarutbildningen präglas allt för ofta av en traditionell syn på utbildning. Många studenter pluggar för att klara av tentorna, istället för att ta ansvar för hela sin kunskapsutveckling." Inledningen till avhandlingen av  Carina Granberg verkar tyda på att lärarutbildningen ( i det här faller i Sverige) lider av samma problem som undervisningen,  Man undervisar/studerar på det sätt som man själv gjorde under sin tid i grundskolan. Man gör saker som man alltid gjort..."Förändringsvilligheten måste komma inifrån. Lärarutbildningen bör vara mer självkritisk och fråga sig om det ”vanliga” sättet att undervisa lever upp till de visioner och krav som ställs från både skola och samhälle." Så sant, så sant, men hur ska vi komma dit i praktiken? Om alla tror att det gamla sättet är det bästa, utan att ta i beaktande att samhället och människorna i det förändras så har vi skapat en rundgång i systemet som vi inte kommer ur. Vore det på sin plats med lite milt tvång om viljan inte infinner sig på frivillig väg?

Inga kommentarer: