måndag 6 juni 2011

Navelskådning på nätet

Har ett tag funderat på en sak som tog en mycket konkret vändning för en stund sedan. Jag var inne på Facebook och fick då intrycket att mitt i allt blir alla människor NIL-instruktörer. Så klart är det inte så. Knappast många promille av världens befolkning paddlar ens men i min värld var det säkert just då 50%.
Det jag funderat på är alltså vad gör Internet och sociala medier med vår världsbild? Å ena sidan kan vi få kunskap och information om så gott som vad som helst men å andra sidan kan vi skapa vår egen värld. Genom att välja våra "vänner" och sajter vi besöker kan vi skapa en värld som ger sken av att till största delen bestå av människor som tycker som jag. Idéer och tankar som i verkligheten bara en bråkdel av alla människor håller med om börjar då upplevas som sanningar som majoriteten står bakom. Speciellt om de som har annan åsikt inte uttrycker den. Här kan vi ha en farlig situation.

Inga kommentarer: