fredag 16 september 2011

Studenskrivningar

Jag hade nöjet att sitta som övervakare en stund då studenskrivningarna i modersmål startade imorse. Blir alltid lite nedslagen då jag ser hur det börjar. Tänk att vi ännu år 2011 hänger fast vid att det är viktigt om vi skriver på hel- eller halvark och hurudan penna vi använder...
Vad jag förstått är tanken att studentskrivningarna ska "datoriseras" år 2014. Eftersom inget ännu hänt inom undervisningen är jag rädd för att det är just det som kommer att hända. Man tar skrivningarna som de är idag och gör dem på en dator som, förstås, gjorts så lik en skrivmaskin som möjligt för att undvika "fusk". De enda diskussioner som jag hittils har hört är hur man ska hindra folk skribenter att använda saker. Har dock inte hört att man diskuterar möjligheter överhuvudtaget.
Det sista vi behöver är att fortsätta som nu men med en massa teknisk utrustning inblandad.  Hur slutresultatet ser ut är väl inte så viktigt? Det viktiga vore att ändra på skrivningarna så att man kan använda de hjälpmedel man annars också har tillgång till för att skapa ett resultat. Detta kan fast vara skrivet på ett rutigt papper för min del. Det viktiga är ju att man kunnat ta saker till sig och använda hjälpmedlen för att sammanställa ett korrekt/lämpligt slutresultat.
Nu verkar tanken med "datorisering" mera vara att få det att låta bra samt underlätta granskning. Blir en dyr och krånglig halvmesyr. Hoppas att jag fått allt om bakfoten...

Inga kommentarer: