tisdag 7 februari 2012

Informationssäkerhetsdagen

Idag är det Informationssäkerhetsdagen. Av praktiska skäl skäl har vi lagt vårt evenemang till imorgon. Då kommer vi att hålla en liten föreläsning först för åk 7-9 och sedan för 4-6. Även om jag inte riktigt tror på detta med enkla lösningar så är jag övertygad att dessa evenemang kan hjälpa till att lyfta fram saker som sedan kan diskuteras vidare.
För material finns så det räcker och vi måste ta upp dessa saker. Ett bra exempel på att det hjälper är undersökningen om mobbning (Kiva-skola) där man bevisat att om man ingriper mot mobbning i skolan minskar man på nätmobbningen. Jag är dessutom helt säker på att andra vägen fungerar det likadant. Att vi har mycket kvar att jobba med visar lärarfackets kommentar att lärare inte är skyldiga att ingripa. För ett samhälle som vi vill leva i ska uppnås måste alla (vuxna speciellt) ingripa då vi stöter på problem och osakligheter. På sätt eller annat. Så det så.
På torsdag tar jag föreläsningen "on the road" till Mattlidens skola. Där gäller det 7-9 och gymnasiet. Ska bli skoj att träffa elever och studerande där.
Ska lägga ut mina presentationer här bara jag lyckas ansa ner allt jag skulle vilja säga till en lektion.

Inga kommentarer: