onsdag 29 februari 2012

Pirater och parasiter

Läste Jag Guillos biografi "Ordets makt och vanmakt". Intressant på sitt sätt men del som jag tänker på nu kommer riktigt i slutet på boken. Den delen om grundandet av Piratförlaget och idéen med det. Detta korta stycke förklarar problemet med upphovsrätten och tillstånd gällande e-böcker samt visar hur alla stirrar blint på sina intressen. Vi kanske ska bortse från delen där han förlöjligar Piratpartiet (namnet påminner ju inte så lite om deras) med att konstatera att det är "ungdomar som förespråkar fri stöld av böcker".  Istället tittar vi på olika sidor av saken som han mer eller mindre lyckas representera själv.
Författare och förlag: Under tiden för grundandet bråkades det med mellan förlag och författare om rätten till e-böcker. Hörde den rätten till förlaget som ägde rättigheter till boken? Författarna ville ha nya avtal (mer pengar) vilket inte bolagen ville betala. (mer vinst). Piratförlaget "löste" problemet genom att skriva kontrakt med några författare om dessa rättigheter trots att de hade kontrakt med andra förlag. " Då ställdes Förläggarföreningen inför ett ultimatum: ge upp genast eller eller stäm oss om ni är säkra på att ni äger dessa rättigheter. " "De förlagen kunde inte gärna stämma egna författare."
Dessutom lockade Piratförlaget till sig en massa storsäljande författare med att ge större del av vinsten åt dem än vad andra förlag gjorde. Man motiverade detta med att en del av de pengar som förlag traditionsenligt satsat på att ta fram nya författare hur som helst inte gått till det ändamålet. Då kunde man lika gärna ge det till författarna. (Där undergräver man en stor del av förlagens existensberättigande om det är sant.)
Allt detta verkar ju genomförbart så här långt. Författare får mer pengar för böcker i alla format och så även förlagen. Alla glada?
Det som inte nämns med ett ord är vem som betalar kalaset. Kunderna. Dessa betalar dels mer för sin produkt samt förhindras att få den på ett tidsenligt sätt p.g.a. detta snäva tänkande. Hur kommer det att gå i längden för en industri som behandlar sina kunder och varandra på detta sätt? Vore kanske dags att författare, förläggare och "fri stöld förespråkade ungdomar" att sluta stirra sig i naveln och försöka se den stora helheten. Till den helheten hör nåt som film-,musik- och mediaindustrin glömt. Det att man kunnat bli rik på musik, film eller böcker (och då inte ens bara den som gör musiken eller skriver boken) som idag har bara existerat de senaste 50 åren. Det är ett system som kan avvecklas lika snabbt och knappast saknas av andra än de som idag tjänar de stora pengarna. Ska de finnas kvar i framtiden gäller det nog att anpassa sig och göra sig behövda, inte krampaktigt hänga kvar i gamla banor.

Inga kommentarer: