Sitter med i en grupp som försöker förbättra och strukturera kommunens gymnasiers IT-användning. Mitt det vanliga gnället om hur dålig all utrustning och stöd är så fick jag i ett ironiskt infall till en, enligt mig åtminstone, ganska lyckad summering av vår målsättning: Vi borde komma så långt att IT-användningen inte försvårar inlärningen/undervisningen.
Som Michel Horn nämner i sin blogg kommer IT:n inte att ha en stor positiv inverkan på undervisningen så länge vi försöker tillämpa den på de klassiska undervisningsmetoderna. Några datorer bak i klassen, eller sporadiska besök i en datasal, och i bästa fall skrivande, några PowerPointar och googlande efter "fakta" ger sist och slutligen inte så stort mervärde för undervisningen som en ordentlig satsning kunde ge. De metoder som skulle individualisera undervisningen och ge varje elev möjlighet att lära sig på det sätt och i den takt som passar bäst kostar dock ännu mera tid och pengar. Se bara på kostnader för specialundervisningen.
Jag antar att det är det som hindrar oss från att ta steget fullt ut och omforma undervisningen och skolan så att den kunde vara anpassad till dagens värld men ända erbjuda en effektiv och bra inlärning. För vad skulle det annars vara?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar