Lärarna vill inte ha flexibel skoldag basunerar YLE ut idag. På tal om att ha idrotts- och annan hobbyverksamhet i samband med skoldagen. Tänkte skriva nåt om det eftersom jag inte riktigt tycker att man kan dra såna slutsatser baserat på detta. Jag vet åtminstone många som tycker att detta är en bra ide. T.o.m såna som jobbar för detta. Men egentligen var det inte det som jag innerst inne tänkte. Utan detta kommer att handla om det som diskussionerna efteråt alltid handlar om. Läraren korta dagar och långa ledigheter.
Nu utgår jag från att detta är sant. Lärare jobbar kortare dagar än andra och har ledigt lika mycket som skoleleverna. Bra säger jag. Problemet är i så fall inte att det är så utan att alla inte har det. (Nu är nu kanske inte ledigheterna riktigt så långa eller dagarna riktigt så korta alla gånger men lek med en stund.)
Alla borde ha rejäla ledigheter. Minst tio veckor på sommaren. Då kommer det att ske en intressant föränding. För vad händer då man vilar ut? Jo tankeverksamheten börjar komma igång på allvar och man tänker bättre och i nya banor. Har man tillräckligt lång semester kommer man till och med emellan varven tänka på jobb. Så inte bara orkar man under arbetsåret, dessutom åstadkommer man en massa i misstag på semestern. På samma sätt ska det vara ett par rejäla avbrott på vintern.
Vad gäller arbetsdagen så gäller det samma. I teorin har lärare den arbetsfördelning som vi alla borde ha. De har fasta tider då det behövs, resten gör man när det passar bäst. Perfekt. Varför tro att 8-16 arbetstid på nåt sätt får ut det mesta och bästa? Ta en paus emellan, gå ut, handla och fortsätt jobba då hjärnan börjat fungerapå nytt. Hur vet man då att detta inte utnyttjas och missbrukas? Det vet man att det kommer att göras. En mycket liten procent kommer att göra det. Det kan vi inte nåt åt. Tror nån föresten att denna grupp kommer att vara produktiv 8-16?
Men precis som när det gäller bidrag och mycket annat är detså viktigt att hindra det lilla svinnet att man inför en massa regler och förbud bara för att kunna övervaka dessa. Istället för att se fördelarna som detta ger den stora massan.
Så istället för att grämas över att lärarna "har" det så här bra, jobba för att vi alla skulle få det lika bra istället. Skolan beskylls ofta för att vara efter övriga samhället men i detta fall verkar det som om problemet är att de ligger före.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar