Det här med IT-stöd, har det ändrats de senaste tio åren? I skolorna menar jag? Eller saknas det helt? Kanske inte spelar nån riktig roll men skulle bli glad om en lärare nu kunde säga mig: Jepp, vi har det stöd vi ska ha. Inte i meningen att den utnämde IT-ansvarige är en trevlig person utan att stödet är rätt.
Vad behövs då?
Tekniskt stöd så klart. Lampan brinner i projektorn, datorn startar inte och liknande situationer uppstår. Dessa ska fixas snabbt. Den här delen är ju rätt enkel.
Hjälp med att välja rätt utrustning och "program". Kanske kunde kallas pedagogiskt stöd. Inte kommer alla lärare att veta bästa sättet att editera en bild, göra en automatisk innehållsförteckning i ett ordbehandlingsprogram, ladda ner libre office på en cd åt en elev som inte har något ordbehandlingsprogram eller visa vilket webbtjänst som snabbast kan tas i bruk för att kunna få hela klassen att skriva i samma dokument utan registrering o.s.v.
Resurrslärare Nog är det skoj med en extra person när en grupp ivriga sjuåringar sätter igång. För att inte tala om hur mycket längre ivern sitter i om saker fungerar.
Hjälpa till med planering av lärares administration Många lärare vet vad de behöver men kan inte förklara det åt den som beställer eller anpassar t.ex. skolans elevhanteringssystem. Här behövs en "tolk" emellan. Elelr varför inte ssamma då det gäller att välja och administrera en lämplig inlärningsmiljö.
Nåja. Listan på behov kan göras oändligt lång. Men till saken hör att detta är samma person. För att det ska fungera ska den som kommer in för att byta lampa i projektorn samtidigt kunna ge liet tips åt läraren om annat då hen nu en gång är där. Samma person ska kunna ställa upp med klasssen med sjuåringar och detta ger ju även en hel del kunskap om vilka behov som finns och hur det fungerar eftersom på plats då det händer. Må sedan gälla att tweeka inlärningsmiljön eller beställa nya skärmar. Med att syssla med alla dessa sakerna så ger den dagligakontakten dessutom färdigheten att kommunicera med lärare, leverantörer och "nördar" så att man kan beskriva hur elevhanteringssystemet bör fungera. Kanske vi då slipper lärare sin har allt i sin kalender som sedan renskrivs in i systemet. (Usch för dubbelarbete,)
Varför finns dessa inte i större utsträckning? I större städer finns dessa personer men som olika personer utan kontakt med varandra. I mindre finns de kanske inte. Eller finns delvis i praktiken men bara därför att det råkar finnas en lämplig person med intresse att ha det som hobby just då.
Varför roterar man inte folk i de större städerna? Ut från kontoret och dra lite kablar. Sätt ner kabeln och tala med en elev o.s.v
Varför sammarbetar inte mindre kommuner? En gemensam skulle ju ha ett verkligt kunnande eftersom fältet och de olika arbetssätten är ännu fler. Tyvärr fungerar inte att springa omkring och byta lampor om avstånden är stora. I övrigt är det viktiga att få kontakt, inte att vara fysiskt på plats. Att få kontakt är inte svårt idag. Skolor sammarbetar ju med gemensamma kurser. Skulle det inte vara ett gyllene tillfälle att ha en gemensamm It-konsult? Det där personen som känner till hela historien även om du som lärare inte kan beskriva exakt vilket program du använder. Som vet därför att han själv hjälpt dig välja det eller kanske t.om installerat det? Den persom som varit med att bygga upp inlärningsmiljön som ni använder i distanskursen så att han vet hur det fungerar både för dig och eleverna. Även om du inte riktigt kan förklara.
Hur är det. Finns det lärare som kan säga att det fungerar, jag undervisar "bara"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar