torsdag 12 januari 2012

Inlägg på EDUbloggen

Fick ett inlägg publicerat på EDUbloggen idag med rubriken "Etik eller juridik". I samband med detta fördes en allmän diskussion om inlägg och skriverier. Vi kom på att man ganska ofta skriver om negativa saker och brister när det gäller skolor. Tittade igenom mina inlägg och fann till min lättnad att jag, enligt eget tycke, inte är så fasligt negativ. Hur som helst ligger det nog en hel del i det. Som jag ser det  finns det en del saker som är grundläggande problematiska vad gäller mitt område och (skol)världen. Skolan och allt som hör till passar inte riktigt in i tiden. Detta kan vara frustrerande och något som jag ofta försöker lyfta fram.
De bra sakerna däremot, de som massor av lärare gör varje dag är svårare att ta fram. De små saker som gör en lektion, eller del av en lektion, lyckad är mycket svår att sätta ner i skrift. Det är enkla små saker som används just rätt i precis rätt stund. Detta kan inte skrivas ner utan kan bara märkas av de som är på plats eller följer med en längre tid. Dessa lyckade stunder ser jag så gott som dagligen. Borde kanske på allvar försöka hitta ett sätt att föra fram dem. Svårt med saker som inte riktigt kan mätas. De kan inte riktigt kritiseras på ett vettigt sätt men inte heller berömmas.

Inga kommentarer: