måndag 9 januari 2012

Timeline puts your life in Facebook's hands

Läste "Timeline puts your life in Facebook's hands" och fick mig en funderare. Nu är jag inte den som tror att saker är så farliga som tidningar ger sken av men i alla fall. Timeline är ju i princip bara en lay-out förändring, eller? Det viktiga är nog att tänka efter varför detta sker. Vad betyder det att timeline eller Actions införs? Är det bara för att sälja annonser?
Jag vet inte men detta vet jag. FB vill att vi ska fylla i så mycket information om oss själva och andra som möjligt. Därför skapar man en layout som gör det lätt att gå bakåt i tiden. Så får man ju tag i material som ligger långt före i tiden än FB funnits. (Funktionen som gör det möjligt att tagga andra i "Life events" gör det möjligt att t.ex. visa världen att du deltog i en fest 1973) Framtiden är ju redan fixad. Många framtida ungdomar kommer att ha sin uppväxt dokumenterad långt innan de uppnår en ålder som gör att de intresserar sig för sociala medier tack vare föräldrar och släktingar. Själv har jag alltid tyckt att det är jobbigt när föräldrar inför bekanta drar upp saker man gjort som treåring. Hur roligt blir det att ha detta i sin profil färdigt då man loggar in första gången som tonåring?
Även om detta bara är FB så skulle jag önska att folk lite funderade varför. Man behöver inte överdramatisera men man ska inte heller tro att FB är någon form av betrodd portal driven av folk i "vita hattar".

Inga kommentarer: