fredag 22 februari 2013

Ersätt funktioner med maskiner, ersätt inte människorna.


VR förkortar biljettkassors öppethållningstider  kan man läsa Yles Webb. Hänvisningen är den gamla vanliga att de flesta sköter sina ärenden på webben. Bra så,med de andra då?
Reser jag  med tåg gör jag det med e-biljett köpt på webben. Otroligt praktiskt. Egentligen för vem som helst bara man kan och vill. Hur då få med dem som känner sig osäker? I ärlighetens namn funderade jag nog flera ggr innan jag gjorde det första gången. Även om jag nog är mer "teknikvan" än de flesta.
Hur kunde vi göra detta till en vändning som alla vinner på? Som jag ser det är problemet att man ersätter människor med maskiner, inte funktioner med maskiner.
Förslag: Ta modell av Ikea.Av alla ställen, ja. Stäng biljettförsäljningsbåsen. Ingen gillar dem. Plocka ut ett antal biljettförsäljningsautomater som fungerar lika som webbshoppen på stationen. Lyft sedan ut biljettförsäljarna från sina bås och placera dem vid automaterna. Personer som då är osäker hur det fungerar, hurudan biljett de ska ha eller annat får då hjälp. Mycket mer effektivt och personligt än nuvarande "båssystem". Då har man utnyttjat tekniken till att ta bort en onödig funtion och göra den effektivare utan att för den skull ta bort de delar som varit bra.

1 kommentar:

Siv Enberg sa...

Vilken bra idé! Att ta modell efter Ikea. Hoppas VR läser din blogg. /Siv