söndag 17 februari 2013

Förslag på mediaundervisning integrerat i (språk)undervisningen




När det nu varit tal om mediaundervisning och jag råkade snava över CaptionTube tänke jag kasta ur mig ett förslag hur man kunde få in det i språkundervisningen. CaptionTube är alltså kort sagt ett verktyg för att texta Youtube-klipp.Här är alltså mitt förslag:
Gör en egen kort film och texta den. (Överraskande eller hur?). Här får man in många element. Språk, upphovsrätt, o.s.v. Dessutom ger det om man vill plats för integration över ämnesgränserna. Gör musik på musiklektionerna, skriv manus istället för en uppsats, eller recensera de färdiga filmerna istället för en bokrecension på modersmålslektionerna, skapa själva filmen på bildkonsten och översätt på engelskalektionen. Eller gör det enkelt. Filma några minuter i början på lektionen och översätt det som spontant sagts. Använder man några pekdatorer eller telefoner skapar man en film på nolltid. Vanligtvis kan eleverna med fördel utnyttja den utrustning de redan har i fickan.
På detta sätt får vi även en naturlig diskussion om t.ex. upphovsrätt och rätt och fel saker att publicera. Vad kan man använda för musik i sin film? Vad blir följderna om man gör misstag? Hur kan man själv bestämma vad andra för göra med den musik, textning och annat som skapats underprocessen? (T.ex. http://creativecommons.org/choose/?lang=sv )Vad har en upphovsman för val om man hittar sitt verk på Youtube? (t.ex. http://www.telegraph.co.uk/culture/music/music-news/9820923/Gangnam-Style-earns-5-million-from-YouTube-plays.html ). Bara så där som ett snabbt förslag. Ska väl inte vara så omöjligt att genomföra?

Som bonus slänger jag in en webbaserad "LaTexator" för t.ex. mattelärare.

Inga kommentarer: