fredag 1 februari 2013

Bett dag 2

Idag kom jag iväg till mässan genast från morgonen. Började med att kolla in Lightspeed. Verktyg bl.a för hantering av många iPads. (Android och Widows stöd på kommande.)  I princip ett fungerande verktyg. Det att iTunes inte stöder multi-köp av appar i Finland ställer till lite problem men annars fungerar nog den administrativa delen. Det jag inte riktigt köper är kontrolldelen. Varför behövs verktyg som låser eleven till en viss app, stänger av Internet eller kameran? Förstör det inte hela tanken med att använd pekdatorer? Att man låser en elev till en app betyder väl inte att eleven koncentrerar sig på den?
Intressant att deras Bigcampus inlärningsmiljö så mycket liknar Facebook. Tydligen har de haft planer med dem att skapa en barnvänlig version av Facebook men att FB tackat nej.
Fortsatte förmiddagen med en föreläsning om Google apps for education. Intressant men inte så mycket nytt. Stavningskontrollen i docs gav dock en rolig detalj. Försök skriva in Icland is an icland så ser du att precis som i sökningar med Google får du nu förslag som tyder på förståelse för innehållet i meningen. Tufft.
Eftermiddagen gick sen till ett seminarium ordnat av Smart/Aronet. Bl.a. presenterade Ottawa  lite nya e-böcker. Synd att de än så länge bara är en digital version av böcker utan egentligt mervärde. Förstår dock förlagens dilemma. Gör de kreativt nytänkande material kommer det att stöta på motstånd eftersom lärarna inte är vana vid det. Då säljer de ju inget. (Ett av argumenten för deras produkt var faktiskat att den var fullt kompatibel med pappersböcker så båda kunde användas arallellt.) Blir dock ett problem eftersom läromedlen i mitt tycke styr undervisningen mer än läroplanen.  Helt utan effekt är dock inte ett nytt format. Tydligen hade det i vissa studier gett pojkarna ett bättre resultat. Bara för att boken fanns med i t.ex. telefonen hela tiden. Då kunde man läsa lite på bussen eller vid andra tillfällen som dök upp. Tydligen hade man här använt luekirja.fi . Men nog är det ju så att elever blir inte motiverade av teknik utan av funktionalitet och att ha nytta av saker.
Aronet berättade även om en interaktiv projektor som gör vilken yta som helst interaktiv. Den ska jag gå och titta på imorgon. Tyvärr har den inget pris ännu. Dessutom ska jag se om jag skulle hitta en 3D-skrivare.



Inga kommentarer: