lördag 17 mars 2012

Hur motivera folk

Detta inlägg handlar om en bra grej jag insåg i samband med fredagens studentskrivningar  i engelska. Den här gången tänker jag inte förundra mig över hur mycket tid man sätter ner på att instruera när man ska använda hel- eller halvark och blyerts- eller kulspetspenna utan plocka fram vad som stod i en av uppgifterna. i Uppgift 1.1d Life lessons: ways to win people over.  Om hur man motiverar folk påpekades det att även om det är bra att peka ut fördelar så är det ofta effektivare att påpeka vad som händer om man inte gör saker. Med tanke på mitt jobb fick jag mig följande funderade. Vore det dags att sluta försöka berätta vad fördelarna med en modern undervisning är och istället fokusera på vad som händer om man inte gör det? Fördelarna är ju ofta så självklara och kan ge sken av att vara nån form av frivillig bonus. Bättre kanske att måla upp en bild av vad som går fel om vi inte har det?
På samma sätt gillade jag rådet att visa att man förstått vad det handlar om innan man nekar något. Säger man åt sitt barn att det är dags att gå och lägga sig så kan det vara bra att uttrycka sig i stilen "Jag vet att du vill läsa färdigt hela boken men...". Då visar man att man tagit till sig vad det handlar om och den andras argument men har en orsak som väger tyngre. Här gäller förstås att vi faktiskt bemödat oss att sätta oss in i situationen och faktiskt vet varför barnet vill läsa, spela eller annat. Annars fungerar det inte.

Inga kommentarer: