torsdag 24 maj 2012

Stora piloter eller små bitar?

Deltog i början på ett kick-off seminarium för ett IT-samarbete mellan några kommuner. Riktigt trevligt ordnat och ett bra program. Dock märker jag att det är samma saker som kommer upp på varje liknande tillfälle och det har de gjort de tio år jag jobbat med detta. Det gör dem ju inte mindre sanna för det för visst är det sant att vi behöver följa med vår tid, att teknik föråldras snabbt så vi ska koncentrera oss på pedagogik o.s.v. men varför kommer vi inte vidare? Varför står vi på samma ställe?
Sista talaren, Anssi Tuulenmäki, kom med en bra poäng. Bra så eftersom har var på plats i rollen av inspiratör och det är nåt som borde finnas mer av.
Han kritiserade tanken med stora pilotprojekt. Dessa har ofta ingen grund att stå på för man har inte skapat sig en bild av behovet/läget. De kommer igång stort men fungerar inte direkt och faller som ett korthus. Eftersom man försökt en gång så är det ju ingen idé att sedan försöka på nytt.. Som exempel använde han killen som funderade på att starta en webbshop för skor. (nämner inte vilken så blir detta inte ett reklaminslag). Istället för att bygga upp en tekniskt svår affär och köpa en massa skor på lager så gick han runt i affärer och fotade skor. Lade upp dem på webben och när nån ville köpa gick han till affären, köpte skor och sålde vidare. Enkelt och utan risk att bli sittande med en massa skor.
Själv har jag ofta kritiserat det att man petar omkring utan vision av vad man man vill åstadkomma. Kanske sanningen ligger där mitt emellan. Jag har skaffat mig en stor erfarenhet av vad som fungerar eller inte fungerar och vad det finns en efterfrågan på eftersom jag på gräsrotsnivå försökt mig på en massa grejer. Denna kunskap är dock inte välkommen i stora projekt har jag märkt. Där vill man ha stora visioner och blandar man in saker som användare blir det genast svårare. När det stora projektet sen misslyckas kan man säga att efterfrågan saknades och behöver inte göra nåt på ett tag igen.
Tydligen borde man hitta nån form av ballans. Testa först med nollbudget och enkelt för att se om det är nåt att ha. Om det visar sig finnas potential så tar man det ett steg vidare. I det sedan är det bra läge att sätta in de stora resurserna.  Helt enkelt bygga upp från smått och sedan lägga ihop bitarna till nåt stort. Utan att bli sittande med en massa skor i storlek 34 då man hade behövt 44:or.


Inga kommentarer: