söndag 20 maj 2012

Smarta eller lata studerande?

Tydligen dyker det upp fler och fler sajter på vilka man kan köpa skolarbeten. (Som följd skaffar fler och fler skolor program för att avslöja plagiat.) Jag har lätt att förstå detta. I ärlighetens namn, om jag får en arbetsuppgift som nån annan redan gjort så gör jag inte om den. På samma sätt är det med dessa arbeten många gånger. Hur många arbeten om Saturnus, bokrecenssioner om samma bok som  senaste fem årskurserna gjort enligt precis samma mönster eller debattskrivelser om eutanasi behöver vi?
Istället borde det skapas aktuella uppgifter som spelar nån roll. Kräver man egna slutsatser och åsikter spelar det ju inte så stor roll varifrån man skaffat bakgrundsfaktan så länge den är någorlunda tillförlitlig. Dessutom. Dessa plagiatkontroller klarar bara text. Man kan alltså lura dem med en del av lösningen på problemet. Låt elever och studerande jobba med multimedia och utnyttja det material som redan finns för att bygga nya helheter. Detta är färdigheter som är nyttiga.
(Om man inte är ironisk och konstaterar att med det upphovsrättstänkande och patentsystem vi har idag kommer en av framtidens viktigaste färdigheter att vara vetskapen hur man kringgår dessa men så långt har det väl ännu inte gått.)
Jag ska kanske förtydliga att jag inte tycker fusk och plagiat är ok men att vi bör fundera lite på orsaker istället för att söka tekniska lösningar,

Inga kommentarer: