fredag 5 oktober 2012

Distansundervisning

Distansundervisning / undervisning på distans kan ju betyda ganska mycket. Nu tänker jag på den variant där man i realtid knyter ihop två eller flera klassrum över nån form av videobrygga. Tycker mig ha märkt att många skolor lägger upp detta bakvägen. Man satar i värsta fall tiotusentals euro på utrustning, bråkar med brandmurar och it-avdelningar och all teknik för att komma till resultatet att man har missnöjda lärare och elever. Förr att man inte ställt sig frågan varför vill vi ha detta? (Att kunna erbjuda tillräckligt många kurser duger inte och spara pengar gör man inte heller.).
Varför inte göra andra vägen? Ta ett existerande verktyg, t.ex. Google + Hangout och börja med det. Då har man utan kostnad alla verktyg man behöver och kan testa sig fram. Bästa med att det är gratis är att man kan dumpa det verktyget om och när det inte längre fungera. Det vill man inte göra med nåt som kostat 50000 eller hur? På det sättet kan lärare/skolan arbeta sig fram till ett koncept som fungerar. När man sedan vet vad  man vill, och gränserna för gratis verktyg kommer emot, kan man börja titta efter andra lösningar. Kort sagt. Göra undervisningen först och sedan skaffa lämplig utrustning.Inte anpassa undervisningen efter utrustningen som det så lätt blir.

Inga kommentarer: